گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق
گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق

شهرداری مشتری پرسپولیس و استقلال

 

299796.jpg



از روزى که براساس اجراى سیاست هاى اصل ۴۴ قرار شد، سهام باشگاه هاى ورزشى به بخش خصوصى واگذار شود، عرضه سهام پرسپولیس و استقلال نقل هر محفل اقتصادى و ورزشى شد. هر چند که هنوز یک سهم از این دو باشگاه پرطرفدار به بخش خصوصى و هیچ بخش دیگرى واگذار نشده است اما هر روز خریداران جدیدى براى سهام این دو باشگاه پیدا مى شوند.
در تازه ترین اظهارنظرها و در دیدار سه شنبه شب هفته گذشته حبیب کاشانى مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با شهردار تهران، پس از تبادل نظر و طرح مشکلات تیم هاى پرسپولیس و استقلال از نداشتن امکانات ورزشى و قول همکارى شهردارى براى رفع مشکلات موجود صحبت از واگذارى سهام این دو باشگاه در راستاى اصل ۴۴ هم مطرح شده است که شهردار تهران براى خرید سهام این دو باشگاه در صورت خصوصى سازى یا عرضه در بورس اعلام آمادگى کرده است و مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم از تلاش خود براى عرضه سهام در بورس صحبت به میان آورده است. البته شهردارى تهران اولین خریدار باشگاه پرسپولیس و استقلال نبوده و به طور حتم آخرین خریدار آن هم نخواهد بود که مطرح شده است. چراکه تاکنون نام هاى زیادى براى تصاحب این باشگاه هاى مردمى بر سر زبان ها افتاده از على پروین و على دایى گرفته تا سرمایه گذاران داخلى و خارجى و بنگاه هاى مختلف اقتصادى آماده خرید دست به نقد این دو باشگاه هستند.البته به نظر مى رسد براى طى مراحل، باشگاه پرسپولیس با توجه به تأکید مدیرعامل آن از رقیب دیرینه خود پیشى گرفته است.اسماعیل غلامى معاون سازمان خصوصى سازى هم با تأکید بر این که عرضه سهام از دو باشگاه و سایر باشگاه هاى ورزشى تنها از طریق سازمان خصوصى سازى انجام مى شود، مى گوید: در سال ۸۴ مجوز واگذارى باشگاه هاى ورزشى به تصویب هیأت وزیران رسیده است و حتى کارشناسان تعیین قیمت آن هم مشخص شده است.
وى درباره نحوه قیمت گذارى آنها مى افزاید: این باشگاه ها دارایى فیزیکى ندارند و منابع انسانى و بازیکنان آنها باید قیمت گذارى شوند که به دلیل نبود استانداردهاى حسابدارى مناسب این وظیفه به کارشناسان رسمى و خبره دادگسترى محول شده است. غلامى ادامه مى دهد: تعیین کارشناسان خبره بر عهده سازمان تربیت بدنى است و قیمت گذارى هم در این مورد و به طور استثنا به این سازمان واگذار شده است.وى تأکید مى کند هم اکنون با توجه به زیان ده بودن باشگاه ها امکان عرضه در بورس وجود ندارد و باید آنها را از طریق مزایده و خارج از بورس واگذار کرد.اما در مقابل على رحمانى مدیرعامل شرکت بورس از این مسأله استقبال مى کند و از آمادگى خود و شرکت متبوعش براى همکارى و مشاور تا اجراى این طرح خبر مى دهد.وى تأکید مى کند: ابتدا باید باشگاه هاى ورزشى به صورت سهامى عام تبدیل و سپس ساختار مالى و اقتصادى آنها روشن و شفاف شود.رحمانى اعتقاد دارد: حضور باشگاه هاى پرطرفدار، همچون پرسپولیس و استقلال طرح بسیار خوب و جذابى است که سبب رونق معاملات، فرهنگ سازى و آشنایى هر چه بیشتر مردم با بورس مى شود.
پرچم هاى قرمز و آبى تالار شیشه اى
این روزها برخى آگاهانه و ناآگاهانه خبر از عرضه قریب الوقوع سهام این باشگاه در بورس مى دهند، هر چند خیلى بعید به نظر مى رسد که حالا حالاها شاهد حضور پرچم هاى قرمز و آبى در استادیوم بورس باشیم. تصور کنید روزى را که روزنامه هاى ورزشى هر روز خبرى از نوسان قیمت این شرکت ها در بورس منعکس کنند و خرید و فروش یک بازیکن یا برد و باخت در یک بازى روند حرکت سهام آنها را تغییر دهند. حتى شاهد حضور «سهامدار نما ها» در تالار بورس باشیم که بخواهند سنگ به تابلوى قیمت بورس بزنند.حتى خیلى دور از تصور است که طبقه دوم تالار بورس را تجسم کنیم که مثل استادیوم آزادى در اختیار طرفداران سهام قرمز و آبى قرار گرفته و هر کدام بخشى از تالار را به نام خود سند بزنند.طرفداران سرمایه گذار در مورد سهام باشگاه مورد علاقه شان با شور خاصى شایعات مثبت منتشر کنند تا با سنگین کردن صف خرید سهام آن بستر را براى رشد قیمت فراهم کنند و دنباله روى «گاوبازان» نیویورک شوند و طرفداران رقیب با رواج شایعات منفى بر ضد تیم مقابل در تلاش براى پایین کشیدن قیمت سهام آن باشند و به طور غریزى از روش «خرس بازان» استفاده کنند.همچنین با مطالعه صورت هاى مالى تیم مورد علاقه شان ریز ارقام دریافتى بازیکنان محبوب خود را ببینند و با علم به آن در مورد تعصب آنها حرف بزنند و از آنها دفاع کنند.یا روزى را تجسم کنید که در مجمع این باشگاه ها در یکى از استادیوم هاى ورزشى، برگزار شده و با ارائه گزارش مدیرعامل شرکت برخى سوت و هورا مى کشند و شنیدن اخبار ناخوشایند برخى مدیران عامل قبلى را تشویق مى کنند.ورزشى خوان هاى قدیم به سراغ یادگیرى اصطلاحات اقتصادى، مالى و بورس بازى مى روند تا روز مجمع با اطلاعات کامل مدیرعامل خود را به چهار میخ بکشند و.‎/.اما تمام این ها خواب خوش خرگوشى است که ما مى بینیم و هرازگاهى مطرح مى شود و بعید به نظر مى رسد با زیان انباشته چند میلیاردى و هزینه هاى سرسام آور این باشگاه ها براى خرید بازیکن، مربى و اردوهاى خارجى و سایر بریز و بپاش ها در کنار نداشتن درآمد مطمئن و پایدار از حق پخش بازى هاى تلویزیونى و استفاده از آرم باشگاه و نبود قانون کپى رایت به این زودى ها شاهد حضور شاخص توپ در بورس نخواهیم بود.

 
نظرات 4 + ارسال نظر
آدمک باران یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 21:49 http://adamakebaran.blogsky.com

چی شده که دیگه بهم سر نمیزنی؟
حالت بهتر شده؟
اگه حالت خوبه نیا اونورا چون من بازم حالم خوب نیست و نمیخوام بازم حالت خراب بشه. خوش باشی

[ بدون نام ] یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 23:05

سلام

علی - خ دوشنبه 18 تیر 1386 ساعت 00:22 http://1979.blogfa.com

که حالا ؛ هرچه بخواهم می نویسم! بله ؟ عمو صفار کجایی که ببینی اسلام را به باد داد این مرد هیاتی ... روزنومه ایرون چه طوره ؟ شنیدم کلی دارین زیاد میشین !

[ بدون نام ] سه‌شنبه 19 تیر 1386 ساعت 18:45 http://cheshmak90.blogfa.com

سلام دوست عزیز
من کلی جک گذاشتم دوست داشتی بیا خوشحال میشم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد