گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق
گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق

مامان و بابا


مامان و بابا داشتند تلویزیون تماشا می کردند که مامان گفت:"من خسته ام
و دیگه دیروقته، می رم که بخوابم" مامان بلند شد،به آشپزخانه رفت و
مشغول تهیه ساندویچ های ناهارفردا شد،سپس ظرف ها را شست،برای شام فردا
از فریزر گوشت بیرون آورد،قفسه ها را مرتب کرد، شکرپاش را پرکرد،ظرف ها
را خشک کردو در کابینت قرار دادوکتری را برای صبحانه فردا ازآب
پرکرد.بعدهمه لباس های کثیف رادرماشین لباسشویی ریخت،پیراهنی را
اتوکردودکمه لباسی را دوخت.اسباب بازی های روی زمین راجمع کردودفترچه
تلفن را سرجایش درکشوی میز برگرداند.گلدان ها را آب داد،سطل آشغال اتاق
را خالی کردو حوله خیسی را روی بند انداخت.بعد ایستادو خمیازه ای کشید
کش وقوسی به بدنش دادو به طرف اتاق خواب به حرکت درآمد،کنار میز
ایستادو یادداشتی برای معلم نوشت ،مقداری پول را برای سفر
شمردوکنارگذاشت و کتابی را که زیر صندلی افتاده بود برداشت.بعد کارت
تبرکی را برای تولدیکی از دوستان امضا کردو در پاکتی گذاشت، آدرس را
روی آن نوشت و تمبر چسباند؛ مایحتاج را نیز روی کاغذ نوشت و هردورا
درنزدیکی کیف خودقرارداد.
سپس دندان هایش رامسواک زد.
باباگفت: "فکرکردم گفتی داری می ری بخوابی" و مامان گفت:" درست شنیدی
دارم میرم."
سپس چراغ حیاط راروشن کردودرها را بست.
پس ازآن به تک تک بچه ها سرزد،چراغ ها راخاموش کرد،لباس های به هم
ریخته را به چوب رختی آویخت، جوراب های کثیف را درسبد انداخت،با یکی از
بچه ها که هنوز بیداربودو تکالیفش را انجام می داد گپی زد،ساعت را برای
صبح کوک کرد، لباس های شسته را پهن کرد،جا کفشی را مرتب کردو شش چیز
دیگررابه فهرست کارهای مهمی که باید فردا انجام دهد،اضافه کرد.سپس به
دعاو نیایش نشست.
درهمان موقع بابا تلویزیون راخاموش کردو بدون اینکه شخص خاصی مورد نظرش
باشد گفت: " من میرم بخوابم" و بدون توجه به هیچ چیز دیگری، دقیقاً
همین کارراانجام داد!

عید آزادگی مبارک

روزگاری بود میوه اش فتنه، خوراکش مردار، زندگی اش آلوده، سایه های ترس شانه های بردگان را می لرزاند. تازیانه ستم، عاطفه را از چهره ها می سترد. تاریکی، در اعماق تن انسان زوزه می کشید و دخترکان بی گناه، در خاک سرد زنده به گور می شدند. و در این هنگام بود که محمد (ص) بر چکاد کوه نور ایستاد و زمین در زیر پاهای او استوار گردید.

 

«اِقرَأ باِسم رَبِّک اَلُّذِی خَلََقَ» عید رسالت و جشن برگزیدگی و برانگیختگی پیامبر بزرگ اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) بر جهان و جهانیان مبارک باد.

 

 

 

ـ ای جامه بخود پیچیده ‍ـ برخیز و انذار کن  (آیات ١و ٢/ سوره مدثر)

 

 محمد به مرز چهل سالگی رسیده بود. تبلور آن رنج مایه ها در جان او باعث شده بود که اوقات بسیاری را در بیرون مکه به تفکر و دعا بگذراند، تا شاید خداوند بشریت را از گرداب ابتلا برهاند او هر ساله سه ماه رجب و شعبان و رمضان را در غار حراء به عبادت می گذرانید.

 

ـ آن شب، شب بیست و هفتم رجب بود. محمد غرق دراندیشه بود که ناگهان صدایی گیرا و گرم درغار پیچید:

 

بخوان!

 

ـ محمد درهراسی و هم آلود به اطراف نگریست! صدا دوباره گفت:‌بخوان!

 

ـ این بار محمد بابیم و تردید گفت: من خواندن نمی دانم.

 

صدا پاسخ داد:

 

ـ بخوان به نام پروردگارت که بیافرید، آدمی را از لخته خونی آفرید، بخوان و پروردگار تو را ارجمندترین است، همو که با قلم آموخت، و به آدمی آنچه را که

 نمی دانست بیاموخت.........

 

 

و او هر چه را که فرشته وحی خوانده بود باز خواند.

 

ـ هنگامی که از غار پایین می آمد زیر بار عظیم نبوت و خاتمیت، به جذبه الوهی عشق بر خود می لرزید از این رو وقتی به خانه رسید به خدیجه که از دیر آمدن او سخت دلواپس شده بود گفت:

 

ـ مرا بپوشان، احساس خستگی و سرما می کنم!

 

 و چون خدیجه علت را جویا شد گفت:

 

ـ آنچه امشب بر من گذشت بیش  از طاقت من بود،‌امشب من به پیامبری برگزیده شدم!

 

خدیجه که از شادمانی سر از پا نمی شناخت، در حالی که روپوشی پشمی و بلند بر قامت او می پوشانید گفت:

 

ـ من مدتها پیش در انتظار چنین روزی بودم می دانستم که تو با دیگران بسیار فرق داری، اینک به پیشگاه خدا شهادت می دهم که تو آخرین رسول خدایی و به تو ایمان  می آورم........

 

ـ پس از آن علی که در خانه محمد بود با پیامبر بیعت کرد.

 

 

 

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد            

 

                دل رمیده ما را انیس و مونس شد

 

 

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت       

 

                  بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد

 

 

ببوی او دل بیمار عاشقان چو صبا     

 

                 فدای عارض نسرین و چشم نرگس شد

 

 

بصدر مصطبه ام می نشاند اکنون دوست 

 

               گدای شهر نگه کن که میر مجلس شد

 

 

طربسرای محبت کنون شود معمور 

 

                     که طاق ابروی یار منش مهندس شد

 

 

لب از ترشح می پاک کن برای خدا 

 

                     که خاطرم به هزاران گنه موسوس شد

 

 

کرشمه تو شرابی به عارفان پیمود       

 

                    که علم بی خبر افتاد و عقل بی حس شد

 

 

چو زر عزیز وجودست شعر من آری   

 

                        قبول دولتیان کیمیای این مس شد

 

 

خیال آب خضر بست و جام کیخسرو     

 

               بجرعه نوشی سلطان ابوالفوارس شد

 

 

زراه میکده یاران عنان بگردانید       

 

                 چرا که حافظ از این راه برفت و مفلس شد

 

 

 

آغاز واگذارى تالارهاى منطقه اى به کارگزاران

خصوصى سازى در بورس شروع شد

 
307269.jpg
کار گزاران بورس اوراق بهادار از شرکت بورس تقاضا کردند تا تالار هاى منطقه اى مشهد و قزوین را به آنها واگذار کند.
على صالح آبادى، رئیس سازمان بورس در مراسم گشایش تالار استان مرکزى واقع در شهر اراک گفته بود: این آخرین تالار منطقه اى است که سازمان آن را راه اندازى کرد.
به گزارش «ایران» این نکته سرآغاز حرکتى جدید براى گسترش فیزیکى تالارهاى منطقه اى شد، چرا که بعد از آن کارگزاران بورس اقدام به راه اندازى ۲ تالار اختصاصى کردند که جزو معدود تالارهاى منطقه اى سودده بورس به حساب آمدند.
اما على رحمانى مدیر عامل شرکت بورس هم در این رابطه پیش از این قول داده بود که بحث واگذارى تالارهاى منطقه اى به کارگزاران از اوایل مرداد اجرایى شود. وى به خبرنگار «ایران» گفت: هنوز این مورد به طور کامل انجام نشده و موارد لازم و دستورالعمل ها و اجراى آن هم اکنون در حال بررسى است اما بزودى اجرایى مى شود.وى در ادامه خبر داد: تاکنون ۲ درخواست از مشهد و قزوین براى انتقال تالارهاى منطقه اى به شرکت ارائه شده است. این در حالى است که ۲۱ تالار منطقه اى از سازمان،به شرکت بورس واگذار شده. تنها تالار کیش و اصفهان سود?ده بودند،ضمن این که تالار اراک و گرگان که به کارگزارى بانک پاسارگاد و کارگزارى بانک سپه واگذار شدند، با ۲۱ و ۴ میلیون ریال سودآورى داشتند و بقیه تالارهاى منطقه اى زیان ده بودند.
از آنجایى که شرکت بورس سهامى عام بوده و در قبال سهامداران تعهد سودآورى دارند، به دنبال راه هایى براى کاهش هزینه ها و حذف زیان هاى بورس بود. از این این رو بحث واگذارى تالارهاى منطقه اى در اهداف این شرکت براى امسال گنجانده شد.
اکبر زرگانى نژاد،سخنگوى کانون کارگزاران در این رابطه به خبرنگار «ایران» گفت: اساساً توسعه بازار سرمایه از سوى کارگزاران صورت مى گیرد و آنها هستند که شبکه فیزیکى خدمات را گسترش مى دهند.
با این اتفاق حجم صادرات بورس افزایش مى یابد و آنها کسب درآمد مى کنند.وى افزود: با استقرار نرم افزار جدید «اتوس» در بورس، توانایى معاملات بورس افزایش پیدا مى کند و کارگزاران امکان معامله در دفاتر خود را پیدا کرده و هزینه معاملات کاهش پیدا مى کند.زرگانى نژاد با تأکید بر ادامه این روند تصریح کرد: این مسأله گسترش تالارهاى معاملاتى را در پى دارد و در آینده سبب رونق بیشتر بازار خواهد شد.
در همین رابطه، نصرالله برزنى عضو هیأت مدیره شرکت بورس گفت: این یک اتفاق جهانى است و تجربه سایر کشورها مانند کانادا، مالزى، کره، سنگاپور و ‎/‎/‎/ نشان مى دهد با گسترش معاملات الکترونیک و خدمات کارگزارى دیگر نیازى به تالارهاى فیزیکى بورس وجود ندارد که این مسأله در بلندمدت مى تواند به حذف تالار حافظ هم منجر شود، و این تالار تنها به عنوان نمادین فعالیت کند. مدیر عامل کارگزارى بانک اقتصاد نوین افزود: برفرض در مالزى یک شرکت کارگزارى به تنهایى ۱۵۰۰ کارگزار فعال و در حال معامله دارد اما تالار حافظ بورس استان حضور ۱۰۰ کارگزار هم زمان و ایستگاه معاملاتى را ندارد.
وى در ادامه از درخواست واگذارى تالار منطقه اى بوشهر به کارگزارى بانک اقتصاد نوین خبر داد و خاطرنشان کرد: این مسأله هزینه معاملات را کاهش مى دهد و در نهایت به نفع فعالان بازار خواهد شد.شهرام دانشور، سرپرست امور اعضاى بورس اوراق بهادار تهران در مورد علت واگذارى تالارهاى منطقه اى به کارگزاران گفت: یکى از سیاست هاى بورس اوراق بهادار تهران، کاهش هزینه هاست. هم چنین این تحلیل نیز وجود دارد که کارگزاران که گردانندگان تالارها به عنوان یک مرکز مالى هستند مى توانند با ارائه امکانات متنوع، استفاده از روش هاى نو و هزینه هایى که در بلند مدت منافع آنها را تأمین مى کند، اداره تالارها را نیز در دست گیرند. به این ترتیب هزینه کمترى به شرکت تحمیل مى شود هر چند در حالت کنونى نیز منافع تالارها بیشتر براى کارگزاران است و البته بحث فرهنگ سازى جایگاه ویژه خود را دارد و هم اکنون در بیشتر مناطق آشنایى نسبى با بازار سرمایه و بورس ایجاد شده است.
وى در رابطه با برنامه واگذارى تالارها افزود: همه چیز در حد پیشنهادات ارائه شده است. برخى از پیشنهادها نیز در ضمن مذاکرات و به طور شفاهى اعلام شده و به طور کتبى ارائه نشده است. تالار مشهد یکى از مهمترین تالارهایى است که این بحث درباره آن وجود دارد.
دانشور خاطرنشان کرد: هم اکنون در فاز مطالعاتى و امکان سنجى آن هستیم و اجرایى نشده است. باید پیشنهاد ها را بررسى کنیم که آیا امکانات لازم از نظر فضاى فیزیکى یا خطوط لازم براى معاملات مهیاست یا خیر؟
وى ادامه داد: از زاویه دیگر نیز مسائل حقوقى این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا اگر چه این یک فرصت است اما تهدیدهایى نیز به همراه دارد و به طور مثال خطر ایجاد انحصار را باید مد نظر قرار داد زیرا ممکن است کارگزارى که اداره تالار را به دست مى گیرد پس از مدتى نخواهد خدمات خود را ارائه دهد یا شرایطى ایجاد کند که دیگران امکان فعالیت نداشته باشند. بنابراین باید تضمین ها و تعهدات لازم از آن ها اخذ شود و قراردادهایى منعقد شود که همه جوانب را در نظر گرفته باشد.
چاپ شده در ایران

انگشت بازار لندن روی سهام پتروشیمى و مخابرات

 
مدیرعامل شرکت بورس گفت: بازار خارج از بورس لندن (AMI) براى عرضه سهام شرکت هاى پتروشیمى و مخابرات ایران در این بازار ابراز تمایل کرده است.
به گزارش «ایران» على رحمانى مدیرعامل شرکت بورس در جمع خبرنگاران گفت: این هفته براى تصمیم گیرى شرکت هاى تابلوى چهارم جلسه داشتیم و امکان دارد شرکت هاى جدیدى به ۸۹ شرکت قبلى اضافه شود.
وى افزود: آیین نامه انتقال شرکت هاى بورسى به تابلوى چهارم در حال تغییر است و دیگر شرکت ها را به دلیل اطلاع رسانى نامناسب به این تابلو منتقل نمى کنیم و فقط به تابلوى فرعى منتقل مى کنیم. چراکه برخى از شرکت ها براى این که از بورس اخراج شوند از روى عمد اطلاع رسانى نمى کردند، از این رو براى مقابله با این ترفند برخى شرکت ها که دیگر تمایل به حضور در بورس ندارند و حفظ منافع سهامداران جز آنها، تغییراتى در روند انتقال شرکت ها به عمل آمده است.
اخراج زیان ده ها
307839.jpg
مدیرعامل شرکت بورس از اخراج قریب الوقوع شرکت هاى زیان ده خبر داد و گفت براى شرکت ها که براى سومین سال پیاپى مشمول ماده ۱۴۱ تجارت هستند و شرکت هایى که تاکنون پس از پذیرش و درج سهم در بازار عرضه نکردند، به زودى از بورس اخراج مى شوند. در ادامه رحمانى از ابلاغیه اخیر بانک مرکزى خبر داد و گفت: از این پس بانک مرکزى به بانک ها اعلام کرده است که براى وثیقه گرفتن سهام شرکت ها براى پرداخت تسهیلات تابلوى آنها و میزان گردش مالى آنها را لحاظ کنند.همین مسأله سبب تحرک و اطلاع رسانى بهتر برخى شرکت ها که به تابلوى فرعى منتقل شدند، شده است.
وى با تأکید بر داشتن شاخص با معیارهاى بین المللى یادآور شد اصلاحاتى که روى محاسبه شاخص انجام شد با اعتراضاتى روبه رو شد چراکه مدیران شرکت هاى بورس معیار عملکرد مدیران سبد سهام و قراردادهاى بازارگردانى براساس شاخص کل (قیمت) بود. از این رو تصمیم گرفتیم که هم زمان ۲ شاخص را منتشر کنیم اما به رغم این که شرکت مدیریت فناورى اعلام کرد این امکان وجود دارد، نرم افزار فعلى نتوانست پاسخگو باشد.امیدواریم تا با راه اندازى نرم افزار جدید این اتفاق محقق شود.
سهام جدید در راه است
مدیرعامل شرکت بورس ازپذیرش سهام سرمایه گذارى امید در آینده اى نزدیک خبر داد و گفت: بانک سپه آمادگى خود را براى ارائه ۵۰ درصد تسهیلات براى خرید سهام این شرکت اعلام کرده است. ضمن این که پرونده پذیرش سهام شرکت هاى فولاد خوزستان، کویرتایر و مؤسسه مالى اعتبارى بنیاد به جریان افتاده است و پس از تأیید بانک مرکزى براى بنیاد سهام این شرکت ها به زودى پذیرش و عرضه مى شوند.
رحمانى خاطرنشان کرد، پذیرش ۲۱ شرکت نفتى آغاز شده است. برخى از آنها در حال اصلاح ساختار هستند و برخى دیگر شرایط عرضه را دارا هستند.
وى افزود: در سال گذشته براى سرمایه گذارى در بورس ۳۰۰ هزار دلار مجوز صادر شد. امسال هم یک سرمایه گذار آلمانى مجوز ۲۰۰ هزار دلار سرمایه گذارى را گرفته که هنوز اقدام به خرید نکرده است.ضمن این که برخى کارگزاران با فراهم کردن معاملات الکترونیک براى ایرانیان مقیم خارج سهام خریدارى مى کنند.
رحمانى از ارسال مجوز OTC (بازار خارج از بورس) به سازمان بورس خبر داد و گفت: در این رابطه منتظر مجوز شوراى عالى بورس هستیم که پس از امکان سنجى شروع مى شود.البته پس از آن برنامه پذیرش و عرضه صکوک را در دستور کار داریم.
مدیرعامل شرکت بورس گفت: تأمین سرمایه از طریق فروش سهام به سرمایه گذاران خارجى، گران ترین روش تأمین منابع مالى براى دولت به حساب مى آید چراکه در قبال سهامداران براى دولت تعهد ایجاد مى کند و آنها سالانه سود خود را در قالب ارز از کشور خارج مى کنند.وى ادامه داد، بورس تهران با بورس هاى مالزى، شانگهاى، بحرین و ترکیه تفاهمنامه امضا کرده است که مالزى و شانگهاى فقط در رابطه با تبادل اطلاعات اما براى پذیرش متقابل در حال مذاکره با بورس دوبى و بحرین هستیم و براى عرضه در بورس استانبول هم برنامه داریم هرچند که این بازار پتانسیل بالایى ندارد.
خوشحالى ترک ها از عرضه سهام ایرانى
وى تصریح کرد: این اتفاق براى بورس ترکیه بسیار خوشایند بوده، چراکه مدیر این بورس در سفر به لندن پذیرش سهام شرکت هاى ایرانى در بین بورس را به عنوان یکى از مزایاى آتى بازار نام برده است.هرچندکه اولویت اصلى ما براى عرضه سهام در بورس هاى خارجى اول مالزى دوم امارات است.
مدیرعامل شرکت بورس درآمد محقق شده این شرکت را در ۴ ماهه اول سال، ۶۶ ریال اعلام کرد و افزود: 18 میلیارد درآمد کسب کرده و ۹۸۲ میلیون تومان سود خالص کسب شده است.
رحمانى همچنین از رشد ۱۲‎/۳ درصدى ارزش معاملات نسبت به سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: گردش معاملات سهام هم با رشد ۵‎/۴ درصدى روبه رو شدند و از ابتداى سال، ۴۰ هزار میلیارد ریال سود در بازار تقسیم شده است. و بورس در ۸۸ روز کارى شاهد ۹‎/۷ میلیارد سهم و ۱۹ هزار و ۹۵۰ میلیارد سهم و حق تقدم بوده است

به مناسبت روز خبرنگار

از عشق تا ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

اول این روز و به همه خبرنگار ها عکاس ها تصویر بردار ها  یچه های فنی  و...... تبریک می گویم

دوم هم یادی می کنم از تمام دوستامون که قبلا بودن و دیکه نیستن

از ماریه حیرانی همکار سابقم تا همه مسافر های c۱۳۰ و اونهایی که تو این خاک و خارج از اون  تو این عرصه بودن و دیگه بین ما نیستند

هنوز یادمه اولین باری که تو دبستان دوست داشتم روزنامه دیواری درست کنم

اما هیچ کس حاضر نشد با من همکاری کنه به جز یکی از دوستام که الان یادم

 نیست کی بود

اما بالاخره یه چیزی درست کردیم تا به بقیه بفهمونیم می توانیم

هرچند هیچم شدیم اما این سر آغازیه عشق بود عشقی که از ناملایمتی ها

داره رو به سردی می ره شایدم از بی تجربگی بوده!

این داستان مثل طرح های اقتصادی به کتابخونه ذهنم رفت

تا دوران دبیرستان -سال اول

یه مهمون داشتیم اومد مدرسه سخنرانی کنه  مدیر سر صف گفت کی

 می تونه

تند نویسی کنه و من مثل خود شیرینا دستم بردم بالا

اونم خیلی سریع

از ترس اینکه کس دیگه این کارو نکنه

اما دیدم تنهام و تو مسابقه ای که فقط خودم بودم با خوش  شانسی اول شدم

از اونجا اون پرونده روزنامه دیواری دوباره به جریان  افتاد وووو

تا الان

اما در این روز بد نیست یادی بکنم از اونایی که یه جور کمکم کردن

اول شاه علی که بهم راه باشگاه خبرنگاران و نشون داد

دوم امید میرچولی که رسما اولین دبیر سرویسم بود و کلی مصیبت کشید تا

 اقای مهندس بتونه یه خبر تنظیم کنه

البته هنوز اون خبر و دارم

سوم علی شریفی که کلی با هم سرو کله زدیم

چهارم محمد طاهری که وقتی برای مشورت بهش زنگ زدم تا برم ابرار اقتصادی

کاملا راهنماییم کردو  تاکید کرد تا برم و بدین ترتیب راه منو از تلویزیون به

مطبوعات تغییر داد

پنجم  سید محمد صفی زاده که با همه ناملایمتی هاش بهم میدون داد تا کار

 یاد بگیرم

ششم محسن قهرمان  که بورس و بیشتر برام باز کرد

هفتم محسن اشرفی که بهم اعتماد کرد

هشتم سروش خسروی که خیلی چیزها بهم یاد بهتر بگم بورس نویسی مدرن

و ازش یاد گرفتم

آخری نعمت ا.. شهبازی که با اون تجربه متفاوت جمع و جور کردن ماهنامه رو تجربه کردم خدایشش با همه وسواسش برام جذاب بوده

البته در این بین خیلی ها بودن که کمکم ازشون چیز یاد گرفتم و به گردنم حق

 اونه هم خودشون بزرگوارن می بخشند

اینم بهانه شد تا یادی از گذشته هام بکنم مثل مصاحبه با بازیکنای تیم ملی فوتبال شد دارن به خصوص بین دوستام  اما از حوصله شما خارجه

 

 

 

 

 

 

تبعید به رینگ بعدازظهر

تعاون روستایى، ساختمانش را از بورس کشاورزى پس مى گیرد

306744.jpg


پس از ادغام ۲ بورس فلزات و کشاورزى، سازمان تعاون روستایى درخواست بازپس گیرى ساختمانش و فسخ قرارداد، اجاره را داده است. گمانه زنى ها حاکى است معاملات بورس کشاورزى به رینگ بعدازظهر بورس فلزات منتقل مى شود.
به گزارش «ایران» پیش از ادغام بورس فلزات و کشاورزى این ترس وجود داشت که با انجام این فرآیند، معاملات کشاورزى به سایه برود.این احتمال با برگزارى مجمع و انتخابات هیأت مدیره شرکت بورس بیش از پیش تقویت شد، چراکه از بین ۷ عضو هیأت مدیره فقط یکى از نمایندگان بخش کشاورزى توانست به ترکیب هیأت مدیره راه پیدا کند و تسلط یک هیأت مدیره کاملاً فلزى وقتى نمایان تر مى شود که ببینیم تنها نماینده بخش کشاورزى آن وابسته به بانک کشاورزى است بیشتر نماینده یک نهاد مالى به حساب مى آید تا بخش کشاورزى!
بالطبع هیأت مدیره فلزى تمایل بیشترى به یک مدیرعامل با این مشخصات داشت و قطعه ناقص این پازل با انتخاب هاشمیان که علاوه بر سابقه دبیرکلى ۲ ساله در بورس فلزات یک پرونده کاملاً فلزى داشت، کامل شد.هاشمیان هم در جلسه معارفه خود از دادن پاسخ به هر سؤال کشاورزى طفره رفت تا ثابت کند علاقه چندانى به این حوزه ندارد و پس از اصرار خبرنگاران و سؤالات مربوط به بخش کشاورزى «مصلحت گفتار» را بهانه فرار قرارداد و گریخت.البته پیش از این زمزمه هایى مبنى بر تبدیل شدن بورس فلزات به پایگاه بورس کالا شنیده شده بود و برگزارى مراسم معارفه در همسایگى این بورس به نوعى مهر تأیید بر تمام این شایعات زد.اما هنوز ۱۰ روز از گشایش بورس کالا نگذشته است که اخبارى مبنى بر به حاشیه رفتن بخش کشاورزى در این بورس شنیده مى شود.چراکه سازمان تعاون روستایى که مالک ساختمان بورس کشاورزى هست از موجر خود درخواست تخلیه ساختمان کرده است.بورس کشاورزى در شهریور ۸۳ و یک سال پس از راه اندازى بورس فلزات، به عنوان دومین بورس کالاى کشور در محل این ساختمان افتتاح شد. در آن زمان این ساختمان با مبلغ حدود ۱۵ میلیون ریال براى هر ماه از سازمان تعاون روستایى اجاره شد. بورس کشاورزى هم براى قابل استفاده بودن در معاملات کالایى مبلغى نزدیک به ۷‎/۵ میلیارد ریال براى نوسازى و بالغ بر یک میلیارد ریال براى تجهیز ساختمان هزینه کرد.این بورس که مطالعات تفصیلى و امکان سنجى آن از بهار ۸۱ در طبقه ۱۳ ساختمان بورس آغاز شد ‎/
بسیارى از مدیران میانى که راه اندازى این بورس سفره رانت خوارى آنها را جمع مى کرد، تاسر حد امکان براى تأخیر در راه اندازى آن سنگ پرانى کرده بودند. قضیه این قدر بالا گرفت که مدیراجرایى بورس کالا گفت: براى راه اندازى بورس کشاورزى «شوالیه اقتصادى مى خواهیم». به هر حال بورس کشاورزى ایران در آخرین ماه تابستان ۸۳ با حضور وزراى بازرگانى و جهاد کشاورزى و دیگر مسئولان اقتصادى کشور راه اندازى شد.بورس کشاورزى که در ابتدا اهداف بلند پرواز انه اى چون کاهش هزینه معاملات و ساماندهى بازار کشاورزى، افزایش سرعت انتقال اطلاعات به فعالان بازار، توسعه صادرات کشاورزى و تغییر الگوى کشت، اصلاح ساختار بازار سنتى، جلوگیرى از نوسانات شدید قیمت، کاهش ریسک قیمت و معاملات، تأمین مالى کشاورزان و کاهش هزینه هاى بازاریابى براى خود تعریف کرده بود اما در پایان حدود ۳۴ ماه فعالیت نتوانست بیش از یک هزار میلیارد ریال معامله انجام دهد و عملاً موفقیت چندانى به دست نیاورد، همه اینها حکایت از آن دارد که همان مدیران میانى که موفق به جلوگیرى از راه اندازى بورس کشاورزى نشدند، موفق به گذاشتن چوب لاى چرخ بورس شدند و تقریباً سهم این نماد را در بازار ۱۰۰ میلیون تنى محصولات کشاورزى به صفر رساندند و فعالان این بورس با احتساب معامله محصولات وارداتى تنها موفق به معامله ۷۳۰ هزار تن کالا شدند.وعده هاى زیباى رئیس سازمان بورس و مدیر عامل شرکت بورس در روز گشایش در ظاهر حکایت از عزم راسخ آنها براى رونق محصولات کشاورزى در بورس کالا مى داد اما انگار داستان بازپس گیرى ملک اجاره اى سازمان تعاون روستایى حکایت از چیز دیگرى دارد و خبر از به حاشیه رفتن این بورس مى دهد.
چرا که مسئولان سازمان تعاون روستایى در بازپس گیرى ساختمان خود به بهانه کمبود فضا مصر هستند و حتى براى رسیدن به این مقصود به مراجع قضایى و اخطار کتبى هم متوسل شدند تا ساختمان «نو نوار» شده خود را پس بگیرند.مسئولان بورس کالا هم در این شرایط تنها نقل مکان بورس کشاورزى به ساختمان بورس فلزات به ذهنشان رسیده است تا به این مسأله بعد ما، سرو سامان دهند.
در حال حاضر مجبور خواهند بود رینگ بعدازظهر را که خوابش را براى رینگ صادراتى دیده بودند و با بى میلى فعالان براى حضور عصرانه در بورس مواجه شدند به محصولات کشاورزى اختصاص دهند یا معاملات بورس کشاورزى صبح برگزار شود و معاملات بورس فلزات بعدازظهر.اما بعید به نظر مى رسد هیأت مدیره فلزى حکم به برگزارى این معاملات در صبح دهد و احتمالاً کارگزاران بورس کشاورزى به انجام معاملات در رینگ بعدازظهرى تبعید مى شوند تا در نخستین حرکت پس از ادغام، بیش از پیش به حاشیه رانده شوند.
چاپ شده در ایران

سود سهام سرمایه گذاران خارجى ازمالیات معاف شد

306534.jpg
در حالى که این روزها بحث ورود سرمایه گذاران خارجى در بازار سرمایه داغ تر از همیشه است، رئیس سازمان امور مالیاتى از معافیت مالیاتى حاصل از سرمایه گذارى خارجى ها در شرکت هاى ایرانى خبر مى دهد.
به گزارش «ایران» بحث حضور پررنگ تر و سازمان یافته سرمایه گذاران خارجى در بورس تهران مدت هاست که مطرح مى شود، این موضوع به حدى پرطرفدار شده بود که درخواست هاى زیادى براى سرمایه گذارى در بورس تهران به سازمان سرمایه گذارى خارجى ارائه شد، حتى براى سهولت در این امر، اصلاحاتى در قوانین سرمایه گذارى خارجى صادر شد و شوراى بورس مصوب کرد که خارجى ها تا ۱۰ درصد ارزش بازار بورس مى ? توانند در بورس سرمایه گذارى کنند. با به جریان افتادن دوباره پرونده حضور شرکت هاى ایرانى در بورس ها خارجى و امضا موافقتنامه بین بورس ایران و مالزى، احتمال حضور قریب الوقوع سهامداران خارجى در بورس تهران افزایش یافته است.حضور سرمایه گذاران خارجى در بازار سرمایه ایران سبب افزایش حجم معاملات، افزایش تقاضا و عمق گرفتن بازار مى شود و علاوه بر ارتباط با سایر بازارهاى معتبر جهانى، سبب ترغیب سرمایه گذاران داخلى براى ورود به بورس مى شود. البته ورود پول خارجى ها مزایایى چون مشارکت در توسعه اقتصادى، تأمین منابع مالى، ارتقاى فناورى، توزیع مناسب سود وریسک، خلق فرصت هاى جدید شغلى و ارتقاى سطح کیفى آن را براى اقتصاد ایران به همراه مى آورد. در همین راستا هیأت دولت علاوه بر دستور کار قراردادن اصلاح آیین نامه سرمایه گذارى خارجى، مجوز بازاریابى بین المللى و داخلى را براى فروش اقساطى ۴۰ درصد سهام ۳ شرکت اصل ،۴۴ یعنى ایرالکو، فولاد مبارکه و ملى مس ایران را به سازمان خصوصى سازى داد.
تمام این مسائل از حضور قریب الوقوع و پررنگ تر سرمایه هاى خارجى ها در اقتصاد ایران بخصوص بازار سرمایه حکایت دارد. به گزارش روابط عمومى وزارت اقتصاد، على اکبر عرب مازار رئیس سازمان امور مالیاتى کشور در رابطه با پرداخت مالیات از سوى سرمایه گذاران خارجى گفت: خارجى هایى که خواهان فعالیت اقتصادى در ایران هستند باید به صورت شخصیت حقوقى به ثبت برسند تا اجازه فعالیت داشته باشند. وى افزود: گرفتن شخصیت حقوقى سبب حاکم شدن تمام قوانین کشور بر آنها خواهد شد و اگر سرمایه گذاران خارجى تنها مبادرت به خرید سهام شرکت هاى ایرانى کنند و تبدیل به سهامداران آن شرکت شوند، سهام و سود آنها از مالیات معاف خواهد شد.
رئیس سازمان امور مالیاتى تصریح کرد: این خریداران تنها نسبت به خرید سهام و کسب سود آنها اقدام مى کنند و این سود مى تواند از کشور خارج شود.
در همین حال نگرانى هایى مبنى بر واگذارى ثروت هاى ملى در کشور وجود دارد که مبادا این اتفاقات و خروج آن به اقتصاد کشور ضربه بزند. اما تحرکات جدید مجلس نمایندگان آمریکا حکایت از چیز دیگرى دارد. چراکه آمریکایى ها که این روزها از موفقیت هاى علمى و اقتصادى ایران ابراز نگرانى مى کنند و به هر نحوى در تلاش هستند که ایران را به انزوا بکشند، به تازگى طرح جدیدى براى خروج سرمایه از شرکت هاى خارجى فعال در ایران گذرانده است. ناراحتى آمریکایى ها از افزایش سرمایه گذارى خارجى در ایران به حدى است که حاضر شدند صندوق هاى بازنشستگى این کشور که نقش زیادى در بازارهاى مالى آمریکا دارند، متضرر شوند اما سرمایه ها از ایران خارج شوند.