گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق
گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق

برا چی می نویسم؟ نمی دونم!

سلام امشب می خواستم چیزی ننویسم اما دلم نیامد یه چیز کوچولو جالب بگم و و زود بخوابم.

من اصولا  به جز صفحه ها اقتصادی و ورزشی و سیاسی روزنامه مطلب دیگه نمی خوانم اما امروز  داشتم صفحه های هم میهن و ورق می زدم٬ اونم پشت چراغ قرمز که یه مطلب از مسعود بهنود جوری میخکوبم کرد که تا وقت تمومش نکردم نتوانستم ازش دل بکنم .

مطلبش در مورد جریان مرگ فروغ فرخ زاد بود از هفته نامه ۴۰سال پیش بزرگمهر.

این مطلب اینقدر قشنگ بود که من فکر کردم همونجا بودم.

اگه یه کم دیگه مطلبش بلند تر بود وسط خیابون می شستم های های گریه می کردم.

اما این مطلب یه جور دیگه هم تکونم داد طوری که دیگه روم نمیشه بگم

روزنامه نگارم!

این و واقعا جدی می گم از خودم و مطلب هام حالم بهم خورد.

یه کم که فکر کردم حس کردم هدفم تو روزنامه نگاری گم کردم٬

باید یه تجدید نظر کامل بکنم. یا دیگه ننویسم یا درست بنویسم تا بعد

دیگه الان خیلی دیر شده کی می خواهد کله سحر بره پادگان. تازه بعدشم اگه بتونه بپیچونه و بره همایش اصل ۴۴ بورس !

تا بعد اینم یه درد دل شبانه بود.

خداحافظ

 

دارو رو ی موج بازار

الان داشتم تو آرشیو کارام دنبال یه مطلبی می گشتم که چشمم به جمال این مطلب قدیمی روشن شد ویادم اومد که پارسال این و برا ی گسترش . صنعت ؛هفته نامه سازمان گسترش نوشتم . گفتم الان فصل داروویی هاست بد نیست یه نگاهی بهش بکنید.....
 
 
هرچند بورس تهران این روزها دوران طلایی خود را سپری نمی‏کند اما از روزهای رکود هم خارج شده و در حال گذران روزهای معمولی است. در این حال و هوا شاخص هرچند صباحی روی خط صعود حرکت و گاهی هم نزول را تجربه می‏کند. در این وانفسای بازار کوچکترین اخبار و اطلاعات می‏تواند شوری دوباره به بازار اندازد هم اکنون چند وقتی است که باد به بادبان دارویی‏ها می‏وزد و اقبال به آن رو آورده است و صف تقاضا برای آنها تشکیل شده است. در پایان هر روز سهامداران آنها معمولا جزو برندگان بازار به حساب می‏آیند.
این گروه با در اختیار داشتن ۳/۳ درصد ارزش بازار در مقام هشتم گروه‏های فعال قرار دارند و شاخص این گروه از اول سال جاری از ۳۴۱ واحد تا ۶ تیر به ۳۴۹ واحد رسیده اما از این روز حرکت این گروه سرعت گرفت. ۲۰ روزه به ۴۱۲ واحد رسید و درمجموع طی این مدت ۷۱ واحد رشد کرد ضمن این که ارزش بازار این گروه ۲۲ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در مدت مشابه در سال قبل این شاخص از ۴۶۷ واحد با ۵۹ واحد افت به رقم ۴۰۸ واحد رسیده و ارزش بازار آن ۱۱/۶ درصد افت را تجربه کرده بود این نشان از حرکت رو به رشد این گروه نسبت به مدت مشابه قبل است.
تامین اجتماعی و دیگران
بنابراین گزارش در حال حاضر ۲۷ شرکت فعال در صنعت دارو در تالار بورس پذیرفته شدند که بالغ بر ۴۱ هزار سهامدار حقیقی سهام این شرکت‏ها را در اختیار دارند.
براساس آمار منتشره سرمایه ثبت شده این شرکتها از ۸۲۱ میلیارد ریال فراتر رفته است. شرکت سرمایه‏گذاری تامین اجتماعی و وابسته به آن در کنار سرمایه‏گذاری‏های بانکها بازیگران اصلی این شرکت‏ها محسوب می‏شوند. در این میان سرمایه‏داران حقیقی تا بنیادهای خیریه و شرکت‏های تخصصی دارویی وجود دارند که سعی در اثرگذار بودن در آینده این شرکتها دارند. اما دراین میان نقش دو شرکت سرمایه‏گذاری داروپخش، البرز سهم در کنار تامین اجتماعی سهم بیشتری در شرکت‏های دارویی دارند که البته سهم قابل توجهی از هلدینگ داروپخش در اختیار تامین اجتماعی است. ضمن این که در اکثر این شرکتها سهامداران حقیقی بین ۱۸-۳۷ درصد سهام را در اختیار دارند.
●از آغاز تاکنون
تا سال‏های دهه چهل صنعت داروسازی در کشور شکل دیگری داشت به نحوی که مواد اولیه از خارج از کشور وارد می‏شد مقداری هم داروی گیاهی در داخل تولید و از ترکیب این دو نیازهای جامعه برطرف می‏شد اما از آن سال‏ها به بعد، به تدریج اکثر نیازهای کشور از طریق واردات تامین می‏شد. تا این که شرکت‏های داروسازی ایران به بلوغ نسبی رسیدند و تاسیس این شرکت در آن سال‏ها شدت گرفت به طوری که بسیاری شرکت‏های داروسازی در بین دهه ۴۰ و ۵۰ فعالیت خود را آغاز کردند. همچنین ورود شرکت‏های خارجی در کنار اعطای نمایندگی به شرکتهای داخلی و تلاش دانشکده‏های داروسازی امکان رشد این صنعت را بیشتر فراهم کرد. از سال‏ها تاکنون این صنعت رشد بسیاری کرده به نحوی که ۹۶ درصد داروهای نسوز در داخل تهیه می‏شود و در دو جهت محصول و تاسیس کارخانه‏های جدید توسعه یافته است.
تشکیل حباب
مهندس علی اسلامی بیدگلی مدیرعامل کارگزاری رضوی در رابطه با شدت رشد این صنعت می‏گوید: دلیل اصلی رشد شرکتهای دارویی افزایش نرخ برای داروهای جدید تا ۲۶ درصد است که سب شد EPS (پیش‏بینی سود) این شرکتها دچار تغییر و تحول‏های بسیاری شود و برخی تا ۱۰۰ درصد افزایش EPS را برآورد کنند. همچنین با توجه به این که PLE اکثر شرکتهای دارویی نسبتا پایین است، انتظار رشد بیشتری برای آنها وجود دارد این هم خود دلیل برای افزایش قیمت سهام شرکتهای دارویی به حساب می‏آید.
دور از جنجال‏های سیاسی
این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد شرکت‏های دارویی از جنجال‏های سیاسی دور هستند و این شرکت‏ها با مناقشات سیاسی دچار نوسان شدید نمی‏شوند و امنیت بیشتری برای سرمایه‏گذاری دارند. از این رو برای گروه گسترده‏ای از سرمایه‏گذاران و بورس‏بازان جذاب به نظر می‏رسد و این مساله افزایش تقاضا و به تبع آن زمینه افزایش قیمت سهام این شرکتها را فراهم می‏کند.
اسلامی افزود: این شرکت‏ها با توجه به این که در ایران فرهنگ درمان بیش از فرهنگ پیشگیری گسترش یافته و سرانه مصرف بالایی برای دارو وجود دارد در کنار وجود بازارهای منطقه برای صادرات پتانسیل بالایی برای رشد دارند.
دولت اجازه افزایش قیمت نمی‏دهد
اما برزنی یکی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه در رابطه با گرایش سرمایه‏گذاران بورس برای خرید سهام دارویی گفت: سهامداران معتقدند در صورت وارد شدن فشار سنگین اقتصادی از سوی کشورهای اروپایی و امریکا در آینده این صنعت بیش از سایر صنایع رشد می‏کند. چرا که تولید آنها کاهش نمی‏یابد اما این استدلال چندان صحیح به نظر نمی‏رسد.
نایب رئیس هیات مدیره بورس فلزات تصریح کرد: چرا که در صورت تصور چنین تغییری در بازار دارو، دولت اجازه چنین کاری نمی‏دهد تا قیمت‏ها به شدت زیادی افزایش یابد و مصونیت این صنعت چندان منطقی به نظر نمی‏رسد.
هم تولیدکننده، هم مصرف‏کننده
در همین حال مهندس مصطفی عیوضی یکی دیگراز کارشناسان بازار سرمایه به خبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین مسائل صنعت دارو در ایران مالکیت ۸۰ درصدی تامین اجتماعی در این صنعت است. چرا که این سازمان مصرف‏کننده اصلی و تولیدکننده اصلی محصولات صنعت دارو به حساب می‏آید و از افزایش نرخ محصول و قیمت سهام این شرکت‏ها جلوگیری می‏کند. از طرفی سهامداران حاضر به فروش به قیمت‏های قبلی نخواهند بود و برای افزایش قیمت به مدیران خود فشار می‏آورند که برای تامین اجتماعی سبب افزایش هزینه می‏شود.
حاشیه سود پایین
وی ادامه داد: این صنعت همچون سایر صنایع از مشکل داشتن شرکتهای با ارزش بازار کم رنج می‏برد که بیش از ۹۰ درصد آن متعلق به چند سهامدار حقیقی و حقوقی است که به راحتی می‏توانند برای سهم شرکت خود جریان‏سازی کنند و سهامداران دیگر را به اشتباه بکشانند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد اکثر شرکت‏های داروسازی دارایی قابل توجهی ندارند و بیشتر ارزش آنها داشتن فرمول تهیه داروها یا ساخت داروهای خاص است که برخی شرکت‏ها به دلیل برخی رانت‏ها در اختیار دارند. یکی دیگر از مشکلات این شرکت‏ها سود یا فروش آنها نصف ارزش بازار شرکت هم نیست که خود از نکات منفی برای سهم آن و افزایش ریسک این سهام به حساب می‏آید که امکان ایجاد حباب را برای سهام آنها مهیا می‏کند.
عیوضی حاشیه سود پایین و مشکلات تاخیر تسویه حساب شرکت‏ها از مشتریان، تخفیف‏های بی اندازه شرکت‏های پخش‏کننده دارو، نبود تحقیق و توسعه را از دیگر مشکلات این صنعت دانست.
کمبود نقدینگی
از طرفی وجود کارخانه‏های متعدد داروسازی آنها را مجبور به دادن امتیازهای مختلف به داروخانه‏ها می‏کند همین مساله سودآوری آنها را کاهش می‏دهد. کارخانه بدون توجه به ظرفیت خود اقدام به ساخت و تولید دارو می‏کند که سودآوری بیشتری دارد. همچنین کمبود نقدینگی و عدم حمایت دولت سبب کاهش قیمت و کمیت داروها می‏شود.
تلخ‏کامان شیرین
با تمام این تفاسیر شرکتهای داروسازی از اوایل سال جاری رشد پایدار و پیوسته‏ای رإ؛ تجربه کردند به نحوی که برخی از این شرکت‏ها توانستند بین ۱۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت سود برای سهامداران خود به ارمغان بیاورند. اما در همین میان شرکتهایی بودند که تا ۱۰ درصد افت قیمت را تجربه کردند. و ارزش مبادلات این شرکتها از ابتدای سال بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که سهام مبادله شده آنها از مرز ۶۰ میلیون قطعه فراتر رفته است.
در نهایت با تمام مسائل گفته شده بیم این می‏رود که در صورت عدم اتخاذ سیاست مناسب از سوی سهامدار عمده و بی تجربگی سهامداران دچار مشکل ایجاد حباب قیمت شده در صورتی که با اتخاذ سیاست‏های درست می‏توانند به رشد و توسعه بازارو کمال بلوغ شرکت‏های تولیدکننده و عایدی برای سرمایه‏گذاران منجر شود.

دوباره سلام

 سلام

بی مقدمه باید بگم که .blogsky برای من یک چیز دیگه است آخه آقای مهندس  چنگیزی که الان مدیر عامل این سایته از همکلاسی های دبیرستانم و دانشگاه با هم یه جا بودیم.

قبلا هم من تو این سایت یه صفحه داشتم که الان نمی دونم چی شده شاید دباره برگردونمش و توش بنویسم شایذ هم  نه این وبسازم .البته امکان هم داره این یکی هم به مسیر قبلیه بره.