گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق
گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق

آغاز واگذارى تالارهاى منطقه اى به کارگزاران

خصوصى سازى در بورس شروع شد

 
307269.jpg
کار گزاران بورس اوراق بهادار از شرکت بورس تقاضا کردند تا تالار هاى منطقه اى مشهد و قزوین را به آنها واگذار کند.
على صالح آبادى، رئیس سازمان بورس در مراسم گشایش تالار استان مرکزى واقع در شهر اراک گفته بود: این آخرین تالار منطقه اى است که سازمان آن را راه اندازى کرد.
به گزارش «ایران» این نکته سرآغاز حرکتى جدید براى گسترش فیزیکى تالارهاى منطقه اى شد، چرا که بعد از آن کارگزاران بورس اقدام به راه اندازى ۲ تالار اختصاصى کردند که جزو معدود تالارهاى منطقه اى سودده بورس به حساب آمدند.
اما على رحمانى مدیر عامل شرکت بورس هم در این رابطه پیش از این قول داده بود که بحث واگذارى تالارهاى منطقه اى به کارگزاران از اوایل مرداد اجرایى شود. وى به خبرنگار «ایران» گفت: هنوز این مورد به طور کامل انجام نشده و موارد لازم و دستورالعمل ها و اجراى آن هم اکنون در حال بررسى است اما بزودى اجرایى مى شود.وى در ادامه خبر داد: تاکنون ۲ درخواست از مشهد و قزوین براى انتقال تالارهاى منطقه اى به شرکت ارائه شده است. این در حالى است که ۲۱ تالار منطقه اى از سازمان،به شرکت بورس واگذار شده. تنها تالار کیش و اصفهان سود?ده بودند،ضمن این که تالار اراک و گرگان که به کارگزارى بانک پاسارگاد و کارگزارى بانک سپه واگذار شدند، با ۲۱ و ۴ میلیون ریال سودآورى داشتند و بقیه تالارهاى منطقه اى زیان ده بودند.
از آنجایى که شرکت بورس سهامى عام بوده و در قبال سهامداران تعهد سودآورى دارند، به دنبال راه هایى براى کاهش هزینه ها و حذف زیان هاى بورس بود. از این این رو بحث واگذارى تالارهاى منطقه اى در اهداف این شرکت براى امسال گنجانده شد.
اکبر زرگانى نژاد،سخنگوى کانون کارگزاران در این رابطه به خبرنگار «ایران» گفت: اساساً توسعه بازار سرمایه از سوى کارگزاران صورت مى گیرد و آنها هستند که شبکه فیزیکى خدمات را گسترش مى دهند.
با این اتفاق حجم صادرات بورس افزایش مى یابد و آنها کسب درآمد مى کنند.وى افزود: با استقرار نرم افزار جدید «اتوس» در بورس، توانایى معاملات بورس افزایش پیدا مى کند و کارگزاران امکان معامله در دفاتر خود را پیدا کرده و هزینه معاملات کاهش پیدا مى کند.زرگانى نژاد با تأکید بر ادامه این روند تصریح کرد: این مسأله گسترش تالارهاى معاملاتى را در پى دارد و در آینده سبب رونق بیشتر بازار خواهد شد.
در همین رابطه، نصرالله برزنى عضو هیأت مدیره شرکت بورس گفت: این یک اتفاق جهانى است و تجربه سایر کشورها مانند کانادا، مالزى، کره، سنگاپور و ‎/‎/‎/ نشان مى دهد با گسترش معاملات الکترونیک و خدمات کارگزارى دیگر نیازى به تالارهاى فیزیکى بورس وجود ندارد که این مسأله در بلندمدت مى تواند به حذف تالار حافظ هم منجر شود، و این تالار تنها به عنوان نمادین فعالیت کند. مدیر عامل کارگزارى بانک اقتصاد نوین افزود: برفرض در مالزى یک شرکت کارگزارى به تنهایى ۱۵۰۰ کارگزار فعال و در حال معامله دارد اما تالار حافظ بورس استان حضور ۱۰۰ کارگزار هم زمان و ایستگاه معاملاتى را ندارد.
وى در ادامه از درخواست واگذارى تالار منطقه اى بوشهر به کارگزارى بانک اقتصاد نوین خبر داد و خاطرنشان کرد: این مسأله هزینه معاملات را کاهش مى دهد و در نهایت به نفع فعالان بازار خواهد شد.شهرام دانشور، سرپرست امور اعضاى بورس اوراق بهادار تهران در مورد علت واگذارى تالارهاى منطقه اى به کارگزاران گفت: یکى از سیاست هاى بورس اوراق بهادار تهران، کاهش هزینه هاست. هم چنین این تحلیل نیز وجود دارد که کارگزاران که گردانندگان تالارها به عنوان یک مرکز مالى هستند مى توانند با ارائه امکانات متنوع، استفاده از روش هاى نو و هزینه هایى که در بلند مدت منافع آنها را تأمین مى کند، اداره تالارها را نیز در دست گیرند. به این ترتیب هزینه کمترى به شرکت تحمیل مى شود هر چند در حالت کنونى نیز منافع تالارها بیشتر براى کارگزاران است و البته بحث فرهنگ سازى جایگاه ویژه خود را دارد و هم اکنون در بیشتر مناطق آشنایى نسبى با بازار سرمایه و بورس ایجاد شده است.
وى در رابطه با برنامه واگذارى تالارها افزود: همه چیز در حد پیشنهادات ارائه شده است. برخى از پیشنهادها نیز در ضمن مذاکرات و به طور شفاهى اعلام شده و به طور کتبى ارائه نشده است. تالار مشهد یکى از مهمترین تالارهایى است که این بحث درباره آن وجود دارد.
دانشور خاطرنشان کرد: هم اکنون در فاز مطالعاتى و امکان سنجى آن هستیم و اجرایى نشده است. باید پیشنهاد ها را بررسى کنیم که آیا امکانات لازم از نظر فضاى فیزیکى یا خطوط لازم براى معاملات مهیاست یا خیر؟
وى ادامه داد: از زاویه دیگر نیز مسائل حقوقى این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا اگر چه این یک فرصت است اما تهدیدهایى نیز به همراه دارد و به طور مثال خطر ایجاد انحصار را باید مد نظر قرار داد زیرا ممکن است کارگزارى که اداره تالار را به دست مى گیرد پس از مدتى نخواهد خدمات خود را ارائه دهد یا شرایطى ایجاد کند که دیگران امکان فعالیت نداشته باشند. بنابراین باید تضمین ها و تعهدات لازم از آن ها اخذ شود و قراردادهایى منعقد شود که همه جوانب را در نظر گرفته باشد.
چاپ شده در ایران
نظرات 1 + ارسال نظر
مسعود دوشنبه 5 شهریور 1386 ساعت 19:51 http://perspolisihanews.blogfa.com

یه به من هم بزن وب جالبی داری دوست داشتی من هم معرفی کن توی دوستانت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد