گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق
گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق

بورس نفت در «کما»

راه اندازى بورس نفت داستانى است که در حال گرفتن رنگ کهنگى است. فرآیندى که سال ها است وعده راه اندازى آن داده مى شود اما تاکنون باوجود تأکیدهاى قانون برنامه سوم و چهارم توسعه، رنگ واقعیت به خود نگرفته است.
داستان از آن جا جدى شد، وزیر نفت کابینه هشتم وعده داد بورس نفت تا پایان کار این دولت راه اندازى مى شود. هرچند آقاى وزیر مى خواست مراحل قانونى را دور بزند و بدون مجوز شوراى بورس و با همکارى سازمان بورس، منطقه آزاد و بنیاد مستضعفان، در قالب یک شرکت بین المللى ،تجارت نفت را در مرکز مالى کیش راه اندازى کند، اما با مقاومت وزارت اقتصاد و شوراى بورس مجبور به ارائه گزارش هاى توجیهى و مجوزهاى قانونى شد.
پس از آن هم وزارت نفت مدتى با وزارت اقتصاد بر سر دستگاه متولى راه اندازى چانه زنى کرد که خودش افتخار راه اندازى بورس نفت، به عنوان سومین بورس کالا را به نام خود سند بزند که با توافق با این وزارتخانه، مجرى راه اندازى هم شد و به همه خواسته هایش رسید.
با گذشت چندین سال ازمطالعات توجیهى و تفصیلى براى راه اندازى حالا دیگر وقت عمل بود اما درست در همین نقطه بود که بورس نفت به «کما» رفت، گویى به یک باره تمام هیجانات براى داشتن این بورس فروکش کرد.درست لحظه اى که بسیارى از محافل اقتصادى به خصوص آمریکا از ترس به خطر افتادن منافع خود به دست و پا افتادند که زودتر در این منطقه فعالیت هایى براى عقیم ماندن این طرح انجام دهند، ما پا پس کشیدیم و سرد شدیم.آمریکایى ها با همکارى اعراب خلیج فارس پرونده کهنه نمایندگى «نایمکس» را به جریان انداختند. کار به نحوى به سرعت پیش رفت که اعراب فرصت طلب که راه اندازى چنین بازارى حتى به ذهنشان خطور نمى کرد، زودتر از ما صاحب بورس نفت شدند.
راه اندازى بورس نفت در خلیج فارس همسایگان شمالى ایران را قلقلک داد تا به فکر داشتن بورس نفت براى خودشان بیفتند و به نحوى بر داشتن آن جدى شدند که، پوتین، رئیس جمهور روسیه وارد عمل شد و بر تسریع راه اندازى آن تأکید کرد. اما در اینجا وضع به گونه دیگرى رقم مى خورد هیچ کس حرفى از میزان پیشرفت یا حتى فعالیت هاى انجام شده و نشده آن نمى زند.تمام این اتفاقات در حالى رخ مى دهد که شخص ریاست محترم جمهور بر راه اندازى سریع آن به دلیل شفاف سازى قیمت و نوع مبادلات و مزایایى که براى ما به همراه دارد تأکید فراوان دارند، به نحوى که در یکى از جلسات هیأت دولت از رئیس سازمان بورس خواسته تا آنها متولى راه اندازى شوند اما به دلیل مشکلات قانونى و شرح وظایف سازمان بورس براساس قانون بازار اوراق بهادار که بیشترجنبه نظارتى دارد، این مسأله امکان پذیر نشد. اما از آنجا که شفاف سازى معاملات نفت و مافیاى نفتى از ساختار مبادلات این کالاى استراتژیک یکى از اهداف دولت نهم بوده و هست، راه اندازى این نهاد این مشکل را براى همیشه حل مى کرد. اما انگار لایه هاى میانى مدیریتى تمایل چندانى به تولد آن ندارند و راه اندازى آن را به تأخیر مى اندازند و یا اینکه مجریان فعلى توانایى به سر منزل مقصود رساندن این طرح ها را ندارند.در هر دو صورت تنها اقتصاد کشور است که از نداشتن این رکن بازار سرمایه محروم مى شود و هم فرصت کسب درآمد و افزایش قدرت و تأثیر گذارى در اقتصاد جهانى را از دست مى دهد. پس بهتر است هرچه سریع تر اقدامى عاجل براى به جریان افتادن دوباره این پرونده و بورس کرد.‎
برگرفته از ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد