گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق
گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق

مدیر عامل شرکت بورس کالا معرفى شد


شکست انحصار کارگزاران در بورس کالا
 
304854.jpg
رئیس سازمان بورس گفت: با توجه به مصوبه هیأت دولت در دو ماه آتى فراخوان براى پذیرش کارگزاران جدید بورس کالا به خصوص بورس فلزات منتشر مى شود و درخواست هاى قبلى نیز به جریان مى افتد.
به گزارش خبرنگار «ایران»، على صالح آبادى، رئیس سازمان بورس در مراسم گشایش بورس کالا گفت: بورس هاى کالاى کشاورزى و فلزات فعلاً به فعالیت خود در قالب قدیم ادامه بدهند، وظایف به سازمان جدید منتقل، سازمان کارگزاران این بورس منحل شود.
صالح آبادى تأکید کرد: هیأت مدیره بورس باید بر رونق محصولات کشاورزى در بورس کالاى جدید همت کند و ادغام آنها منجر به حذف بورس کشاورزى نشود.
صالح آبادى درباره نحوه فعالیت کارگزاران در ساختار جدید تصریح کرد: فعلاً در قالب قدیم، معاملات انجام شود کارگزاران تنها مى توانند در حوزه هاى قبلى فعالیت خود معامله انجام دهند.
کارمزد معاملات فلزات کمتر از کشاورزى
وى در رابطه با نرخ کارمزد معاملات گفت: حق سازمان در معاملات فلزات و کشاورزى یک دهم درصد است و شرکت هم ۱‎/۲ در هزار از معامله یعنى ۶ دهم در هزار از هر یک از دوطرف معامله مى گیرد. کارگزاران بورس فلزات ۱‎/۸ در هزار و کارگزاران بورس کشاورزى ۲‎/۲۵ در هزار کارمزد پرداخت مى کنند.
وى درباره مصوب هیأت دولت درباره فعالیت شرکت هاى کارگزارى توضیح داد: در گذشته مجوز کارگرى به اشخاص حقیقى داده مى شد اما براساس قانون و اشخاص حقوقى امکان دریافت کارگزارى را دارند و شرایط جدید اعطاى مجوز کارگزارى در حال تدوین است که در ۲ ماه آتى فراخوان براى پذیرش کارگزاران جدید منتشر مى شود ضمن این که کارگزارهایى که ۶ ماه فعالیت نداشته باشند حذف مى شوند در همین راستا مجوز ۵ کارگزار لغو شده است.صالح آبادى تصریح کرد: مهمترین مسأله امروز بورس کالا انتقال وظایف و تدوین آیین نامه هاى استخدامى در هیأت مدیره، مصوب و در کوتاه ترین زمان استقرار انجام شود. در این بین نباید حتى یک روز هم فعالیت این بازار متوقف شود.
وى گفت: دراین میان باید قوانین و مقررات بازنگرى و نرم افزار جدید در بورس پیاده شوند.
رئیس سازمان بورس یادآور شد: با توجه به تغییر ماهیت بورس علاوه بر تغییر مراحل ادارى ماهیت پذیرش نیز باید اصلاح و نواقص گذشته مرتفع شود.
عضو شوراى بورس تصریح کرد: با توجه به تأکید دولت بر بورس هاى کالا باید از این پس نظارت بر این بخش و معاملات افزایش یابد. ضمن این که برخى مسائل نظارتى باید در نرم افزار دیده شود همان طور که در نرم افزار سمپا بورس اوراق بهادار این مسأله لحاظ شده است.صالح آبادى یادآور شد که بورس کالا باید از فیزیکى به سمت کاغذى حرکت کند و استفاده از ابزارهاى مشتقه در این بورس نهادینه شود. همچنین تحویل عملیات پایاپاى و تسویه با دقت بسیار از بورس به شرکت سپرده گذارى مرکزى انتقال دهیم.
استودیوى خبرى براى بورس
وى در ادامه از ایجاد استودیوى خبرى جدا از صدا و سیما براى پوشش اخبار خبر داد و گفت: بورس کالا هم مى تواند از این پتانسیل استفاده کند. بورس کالا باید با سایر بورس هاى دنیا ارتباط برقرار کند.رئیس سازمان بورس یادآور شد: براى افزایش معاملات این بورس نمى توان به زور متوسل شد بلکه باید با استفاده از سیستم هاى انگیزشى آنها را به بورس جلب کند.
6ماه زمان، تا شروع بورس کالا
در این مراسم على اکبر هاشمیان، مدیرعامل شرکت بورس کالا با اشاره به تأکید قانون برنامه سوم و چهارم توسعه بر راه اندازى بورس کالا گفت: پس از تأیید صلاحیت اعضاى هیأت مدیره و انتخاب مدیرعامل، روز دوشنبه شرکت به ثبت رسید تا به طور رسمى فعالیت بورس کالا آغاز شود.وى تصریح کرد: براى دوران انتقال و تغییر ساختار بورس کالا ۲ راهکار در نظر گرفته شده است. یکى وظایف جارى است که از ماه پیش شروع شده و به مسائلى چون تشکل کمیته هاى لازم، انتقال اموال سازمان کارگزاران و تسویه خواهد پرداخت. این بخش از اجراى برنامه تا ۶ ماه طول خواهد کشید.مدیرعامل شرکت بورس کالا گفت: تاکنون درباره نحوه عملکرد آینده بورس هاى فلزات و کشاورزى تصمیم خاصى گرفته نشده است.
304872.jpg
کمک حال دولت
وى همچنین به سابقه تشکیل بورس هاى کالا در دنیا اشاره کرد و گفت: بورس هاى کالا تشکیل بازار متشکل قابل کنترل و نظارت را در کنار امنیت کیفیت، مبلغ و پوشش ریسک را دنبال مى کنند. در بازار فلزات ۵۷ - 60 درصد فلزات پایه بازار اولیه را جذب کرد. با این که در ۴۲ هزار قرارداد معامله شده در این بورس بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ قرارداد منجر به شکایت شد و تنها ۷ قرارداد به هیأت داورى رسید.
موبایل تریدینگ
هاشمیان خاطرنشان کرد: بورس هاى کالا امکان کنترل غیرمستقیم بازار را براى دولت ها فراهم مى کنند چرا که در هیچ کجاى دنیا دولت ۲۵۰ هزار کالا را کنترل نمى کند بلکه با کنترل بازارهاى اساسى به طور غیرمستقیم این کار را انجام مى دهد.
وى افزود: باید امکان معاملات الکترونیک و موبایل «تریدینگ» در بورس فراهم شود تا بحث زمان و مکان دیگر معنا پیدا نکند. البته بورس کالا امکانات نرم افزارى و سخت افزارى آن را در اختیار دارد و تنها منتظر آماده شدن زیر ساخت هاى مخابراتى است.
هاشمیان یادآور شد: بورس امکان تأمین سرمایه را براى شرکت ها فراهم کرده است و حتى این امکان را فراهم آورده که برخى شرکت ها ابتدا سلف ۲ یا ۳ ساله محصولات خود را بفروشند و سپس کارخانه را راه اندازى کنند.ضمن این که بورس کالا ابزارى در اختیار دولت براى رسیدن به اقتصاد جهانى به حساب مى آید و مى تواند دولت را یارى کند تا زمینه را براى ورود ۳۸ کالاى سبد حمایتى در بورس مانند پتروشیمى ها و سیمان را فراهم کند.
آتى در بورس کالا
هاشمیان از آماده شدن امکان معاملات آتى در بورس خبر داد و تصریح کرد. مطالعات آن از ۲ سال پیش آغاز شد و از یک سال گذشته «تست گرم» آن شروع شده از نظر نرم افزارى مشکل نداریم و آماده است و با آماده شدن «اتوس» این مسأله کاملاً حل شده است و فقط در این مدت در حال بررسى و رفع مشکلات شرعى و فرهنگى آن خواهیم بود.هاشمیان درباره پذیرش فلزات گران بها گفت: براى معاملات شمش طلا و نقره مصوب شوراى پول و اعتبار را داریم اما براى ۴ درصد عوارض مانع عرضه آن در بورس مى شود و براى یک کیلوگرم طلا بالغ بر ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان عوارض دریافت مى شود این مسأله سبب واردات چمدانى باتوجه به حجم پایین و ارزش بالاى این فلزات دامن زد.
سکه منتظر مجوز بانک مرکزى
براى عرضه آن در بورس، عرضه کننده مشخصى نداریم. وى یادآور شد در حال حاضر صنف در حال رایزنى با مجلس و مصوبه اى براى حذف و کاهش است. ضمن این که با اعلام آمادگى خود براى عرضه سکه به بانک مرکزى اعلام کردیم تا به جاى عرضه در بانک کارگشایى باتوجه به امکانات فنى، در بورس فلزات انجام شود وى درباره رینگ صادراتى هم گفت ۲ سال است که آن را راه اندازى کردیم اما هیچ مشترى براى آن پیدا نشده است.‎/
 
چاپ شده در ایران
نظرات 2 + ارسال نظر
رضا پنج‌شنبه 4 مرداد 1386 ساعت 08:47 http://hoof.blogsky.com

سلام دوست عزیز. وبلاگ به روزه.اگه به من افتخار بدین خوشحال میشم.( نویسنده پست:پیمان)

آدمک باران جمعه 5 مرداد 1386 ساعت 11:58 http://adamakebaran.blogsky.com

ای ول چقدر فعال
اینهمه آپ کردی. موفق باشی و شاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد