گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق
گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق

۱۲۰هزارمیلیاردریال معامله دربورس هاى کالا


 

 
304566.jpg
دیروز آخرین روز فعالیت بورس هاى کالا در قالب گذشته بود و از امروز ساعت ۸ صبح این ۲ بورس با حضور رئیس سازمان بورس، در راستاى اجراى قانون بازار اوراق بهادار سال ۸۴ درهم ادغام مى شوند. به گزارش «ایران» شرکت بورس کالا با قالبى نوین در اقتصاد کشور به ایفاى نقش مى پردازند.بورس هاى فلزات و کشاورزى در این مدت میزبان ۲۰ کالا بودند که ۶ محصول سهم بورس فلزات و ۱۴ محصول هم به بورس کشاورزى رسید.
بنابر این گزارش در این مدت این دو بورس در مجموع ۲۱ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۳۴ تن به ارزش ۱۱۹ هزار و ۵۹۰ میلیارد و ۵۳۷ میلیون و ۷۲۵ هزار ریال معامله شد که سهم ارزش معاملات بورس فلزات ۱۱۸ برابر بورس کشاورزى بود.
بنابراین گزارش، بورس فلزات از شهریور سال ۸۲ تا آخر تیر امسال ۲۰ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۹۷۰ تن کالا معامله کرد که ارزش آن بالغ بر ۱۱۸ هزار و ۱۸۴ میلیارد ریال بود. در این مدت۹۶‎/۴ درصد حجم و ۷۷ درصد ارزش معاملات در اختیار فولاد بود. فولاد با ۲۰ میلیون تن محصول و ۹۱ هزار میلیارد ریال ارزش معاملات رتبه نخست بورس را به نام خود ثبت کرد.
پس از این کالا مس با ۱۴‎/۷ درصد بیشترین ارزش معاملات بورس فلزات را داشت در حالى که ۱‎/۸۶ درصد حجم معاملات را به خود اختصاص داده بود در بورس در طول مدت فعالیتش ۳۹۰ هزار تن مس به ارزش ۱۷ هزار و ۴۱۳ میلیارد ریال معامله کرد.
پس از این کالاى استراتژیک، آلومینیوم توانسته ۶‎/۱۳ درصد ارزش معاملات بورس را براى معامله ۱‎/۶۴ درصد حجم معاملات به نام خود ثبت کند.آلو?مینیوم در این مدت توانسته ۳۴۰ هزار تن معامله براى خود ثبت کند که ارزش آن ۷ هزار و ۲۴۱ میلیارد ریال برآورد مى شود.کنسانتره که جز آخرین محصولاتى بود که به همراه کنسانتره مولیبدن در بورس فلزات پذیرش شد، تنها ۶۲۰ تن معامله داشته که ارزش آن ۳۱۸‎/۱ میلیارد ریال محاسبه شده است و سهم آن در حجم، نزدیک به صفر است اما ارزش آن ۲۷ صدم کل معاملات بورس بر آورده مى شود. کنسانتره مولیبدن که ۹۳۴۰ تن معامله داشته و ۴ صدم درصد حجم کل معاملات را داشته ارزش ۱‎/۷۷ درصد کل معاملات را با ۲ هزار و ۸۹ میلیارد ریال به نام خود ثبت کرده است.
بنابر این گزارش، روى که شاید تنبل ترین کالاى معاملاتى بورس فلزات به حساب مى آید ۷۷۶۰ تن کالا را روى رینگ برده است و ۴ صدم درصد کل حجم عرضه شده کالا ها را از آن خود کرده است و نتوانست بیش از یک دهم درصد از کل ارزش معاملات بورس را از آن خود کند.
این گزارش حاکى است که بورس فلزات در سال ۸۲ و۸۳ یعنى سال هاى آغازین فعالیت از رونق مناسبى برخوردار بوده است و اما با رشد قیمت فلزات در بازارهاى جهانى در سال ۸۴ و بروز برخى مشکلات حجم و ارزش معاملات آن نسبت به سال ۸۳ به ترتیب ۲ و ۴ درصد کاهش داشته است. اما سال ۸۵ با رشد ۲۲ درصدى حجم و ۸۲ درصدى ارزش نسبت به سال ۸۴ این رکود را جبران کرده است.
این بورس از ابتداى امسال تا پایان تیر نسبت به مدت مشابه سال ۸۵ از ۹ و ۵۹ درصد رشد در حجم و ارزش معاملات برخوردار شده است و سایه فولاد در این بورس بیش از سایر محصولات سنگینى مى کند و سلف هم از این قانون، نسبت به معاملات نقدى و نسیه پیروى مى کند.
حجم معاملات نسیه در این بورس به ۱۰ هزار تن هم نمى رسد که ۹۸۰۰ تن آن در گروه فولاد انجام شده است.
بررسى عملکرد بورس کشاورزى
بورس کالاى کشاورزى که در شهریور ماه سال ۸۳ و با یک سال تأخیر به عنوان دومین بورس کالاى کشور فعالیت خود را آغاز کرد. از ابتداى فعالیت تاکنون یک هزار و ۴۷۴ میلیارد و ۶۵۹ میلیون و ۳۶۰ هزار ریال معامله را براى ۷۳۱ هزار و ۶۴ تن کالا به نام خود ثبت کرد. در حالى که در این مدت بالغ بر ۸۳ میلیون تن کالا در این بورس عرضه شد که بسیارى از آنها عرضه هاى دوباره کالاهاى خودش است.
در این بورس بیشترین حجم معاملات به ذرت اختصاص دارد که با ۴۲۰ هزار و ۵۴۵ تن معامله ارزش آن بالغ بر ۷۵۲ میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال برآورد مى شود.
پس از آن کنجاله با ۴۹۷ میلیارد ریال معامله براى ۱۸۰ هزار تن محصول در جاى دوم قرارداد. کل عرضه این محصول در مدت فعالیت ۱۷ میلیون تن برآورد مى شود.زعفران که به عنوان یک کالاى استراتژیک براى اقتصاد ایران محسوب مى شود تنها ۹۵ کیلو معامله داشته است که ارزش آن ۲۷۲ میلیون ریال برآورد شده است.شکر هم یکى دیگر از محصولات جنجالى بورس کشاورزى بود که برسر عرضه شدن آن بحث هاى زیادى وجود داشت در مدت پذیرش در بورس کشاورزى ۱۰‎/۳ میلیارد ریال معامله داشته و تنها ۲۵۰۰ تن کالا معامله کرده است.جو هم در این مدت یک صد هزار تن معامله داشته و ارزش معاملات آن ۱۶۰ میلیارد ریال محاسبه شده است.در این مدت در بورس کشاورزى محصولاتى چون برنج با ۱۰ میلیارد ریال، نخود با ۲ میلیارد ریال، پسته با ۳۴۱ میلیون ریال، عدس با ۵۲۰ میلیون ریال معامله داشتند و محصولاتى هم در گروه خرما، کشمش، چاى و گندم در بورس معامله شدند.

چاپ شده در
ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد