گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق
گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق

جزئیات آئین نامه اعطاى تسهیلات بانکى براى خریدسهام


 
303255.jpg
چندى پیش در ستاد اجرایى اصل ۴۴ طرحى به تصویب رسید که ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات براى خرید سهام بلوکى در اختیار شرکت هاى سرمایه گذارى و هلدینگ قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار«ایران» این مصوبه در راستاى ظرفیت سازى بازار سهام و اجراى هر چه بهتر اصل ۴۴ به تصویب رسید و شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز به همین منظور پیش نویس آئین نامه اعطاى تسهیلات بانکى به شرکت هاى سرمایه گذارى و هلدینگ را تهیه کرد و هم اکنون براى تصویب به بانک مرکزى ارسال شده است.?تا پس از تصویب در شوراى پول و اعتبار، اجرایى شود. پیش بینى مى شود که با اجرایى شدن این طرح شرکت هاى سرمایه گذارى دوباره درصدر معاملات بورس قرار گیرند و تنوع سبد سهام این دسته شرکت ها سبب افزایش ارزش گذارى و قدرت جابه جایى سهام مى شود.
البته تاکنون رقم دقیقى از سود این تسهیلات اعلام نشده است اما گفته مى شود به احتمال زیاد این رقم کمتر از ۷ درصد خواهد بود و این تسهیلات از محل صندوق ذخیره ارزى پرداخت خواهد شد.
این آئین نامه در ۱۲ ماده و یک تبصره تنظیم شده است که در ماده اول آن آمده است: تسهیلات موضوع این آئین نامه، فقط به شرکت هاى سرمایه گذارى و هلدینگ و براى خرید بلوک هاى عمده (بیشتر از ۵ درصد) سهام شرکت هاى دولتى مشمول واگذارى در قالب اجراى سیاست هاى کلى اصل ،۴۴ پرداخت خواهد شد.
ضمن این که شرکت هاى سرمایه گذارى و هلدینگ پذیرفته شده در بورس براى دریافت این تسهیلات در اولویت هستند و پس از آن شرکت هاى سرمایه گذارى بزرگ غیربورسى متعلق به بخش خصوصى و شرکت هاى سرمایه گذارى متعلق به بخش عمومى قرار دارند. بر این اساس بررسى صلاحیت اعتبارى شرکت هاى سرمایه گذارى براى دریافت تسهیلات، با بانک عامل و مشمول مقررات عمومى بانک ها است. بانک مى تواند علاوه بر بررسى هاى معمول اعتبارى، ضوابط دیگرى همچون ارزش پرتفوى، تعداد سهامداران، پذیرفته بودن در بورس، سابقه مدیریت و عملکرد شرکت را مدنظر قرار دهد.
همچنین سقف کل اعتبار اعطایى به هر شرکت معادل سرمایه پرداخت شده آن خواهد بود مشروط بر آن که نسبت کل بدهى به دارایى هاى شرکت با احتساب تسهیلات اعطایى، از۶۵ درصد بیشتر نشود. تسهیلات اعطایى، حداکثر معادل ۷۰ درصد از ارزش هر معامله خواهد بود و خریدار باید حداقل ۳۰ درصد از ثمن معامله را به صورت نقدى پرداخت کند.
در یکى دیگر از مواد این آئین نامه آمده است: بانک پس از تأیید صلاحیت متقاضى، سقف تسهیلات اعطایى را به شرکت بورس اوراق بهادار تهران و سازمان خصوصى سازى اعلام مى کند و بورس بر اساس سقف تعیین شده و همچنین پرداخت نقدى خریدار، اجازه شرکت در خرید سهام عرضه شده را براى شرکت سرمایه گذارى صادر مى کند.
بر این اساس بورس، ارزش سهام خریدارى شده توسط شرکت سرمایه گذارى را به بانک اعلام کرده و همزمان سهام خریدارى شده را به نفع بانک وثیقه مى کند. بانک موظف است به محض دریافت تأییدیه بورس، نسبت به واریز رقم اعلام شده به حسابى که سازمان خصوصى سازى اعلام مى کند یا حساب شرکت سپرده گذارى مرکزى اوراق بهادار و تسویه وجوه، اقدام کند.
و نحوه انجام معامله و تعیین قیمت سهام واگذار شده تابع مقررات جارى بورس اوراق بهادار تهران است.
همچنین کارمزدهاى معاملاتى و مالیات متعلقه، به صورت نقدى، حسب مورد از خریدار یا فروشنده دریافت خواهد شد و کارمزد تسهیلات اعطایى موضوع این آئین نامه، معادل نرخ مصوب شوراى پول و اعتبار است.
ضمن این که ۲ درصد کارمزد، از محل درآمدهاى حاصل از واگذارى اعتبارى سهام، به عنوان جبران ریسک اعتبارى به بانک پرداخت خواهد شد و خریدار، تسهیلات دریافتى و سود متعلقه را حداکثر ظرف ۵ سال و در اقساط مساوى به بانک پرداخت خواهد کرد.
همچنین به منظور اعطاى فرصت به خریداران براى تجدید ساختار و افزایش بهره ورى شرکت هاى خریدارى شده، بازپرداخت اقساط پس از دوره تنفس یک ساله آغاز خواهد شد.
در ماده آخر این آئین نامه آمده است آزادسازى بخشى از سهام که اقساط آن پرداخت شده است، با تأیید بانک مجاز است.
برگرفته از ایران
نظرات 1 + ارسال نظر
س شنبه 30 تیر 1386 ساعت 22:20 http://cheshmak90.blogfa.com

dooset daram

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد