گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق
گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق

اقدام تازه براى حل مشکل سهامداران جزء

 شرکت بورس براى فروش سهام تابلو چهارمى ها مذاکره مى کند
 

 
300714.jpg

قدرت نقد شوندگى یکى از جذابیت ها و مزیت هاى بورس است که سرمایه گذاران را براى حضور در این بازار نسبت به سایر فرصت هاى سرمایه گذارى ترغیب مى کند.
این در حالیست که به بورس تهران هنوز نتواسته است، در سطح یک بورس کارآمد قدرت نقدشوندگى خود را افزایش دهد و از مشکلى به نام «گره معاملاتى» رنج مى برد.جدا از این که سرعت گردش سهام نیز دربازار سهام ایران پائین تر از استانداردهاى جهانى است، در مورد برخى سهام قدرت نقدشوندگى هم از آن گرفته شده به طورى که «نماد» بعضى از شرکت ها مدتها است رنگ سبز را به خود ندیده و همیشه چراغ قرمز را به سهامداران خود نشان داده و در نهایت موجب شده که سرمایه سهامداران در این شرکت ها بلوکه شود.
البته پس از مدت ها جنجال و هیاهو براى رفع این گونه مشکلات، تابلوى چهارم ایجاد شد تا بتواند روند حرکت معاملات را سرعت بخشد و مشکل سهامداران معترض را حل کند.اما در عمل این اتفاق رخ نداد و تابلوى چهارم نتوانست بار زیادى از روى دوش بورس براى رفع این مشکل بردارد.
البته ایجاد تابلوى چهارم آن هم با احتیاط زیاد به نوعى کارت زرد براى شرکت هاى متخلف به شمار مى رفت تا با تجدید ساختار و برنامه مدون، خود را براى بازگشت به تابلوى نوعى بورس آماده کنند. اما گویا این اخطار هم براى بسیارى از آنها مؤثر واقع نشد و آنها را براى بهتر شدن و «خروج از پرانتز»و اطلاع رسانى دقیق و شفاف به سهامداران ترغیب نکرد. به طورى که حسینى عضو هیـأت مدیره سازمان بورس در اظهارنظرى اعلام کرد: «گزارش هاى موجود از عملکرد ۸۹ شرکت تابلوى چهارم مثبت نبوده است و بیشتر آنها شرایط برگشت به تابلوهاى سه گانه بورس را ندارند.»از طرفى معاملات در این تابلو هم رونق خاصى ندارد و سرمایه گذاران عمده در کمین نشستند تا سهام این شرکت ها را از سهامداران به ثمن بخس بخرند و حاضر به پرداخت ارقام مناسب براى آنها نیستند. با توجه به این که معامله سهام این شرکت ها هفته اى یک روز آن هم در تابلویى مجازى بین کارگران انجام مى شود با تمام این تفاسیر حتى براى سهام بسیارى از شرکت هاى تبعیدى هیچ تقاضایى وجود ندارد. در این ها فقط سر سرمایه گذاران جز، بى کلاه مانده است یا باید قید خودش این سهم را در بازار بزنند یا در بازار غیررسمى سهام را به روش هاى غیرقانونى به قیمتى نزدیک به «ثمن بخس» بفروشند.
على رحمانى مدیرعامل شرکت بورس در گفت وگو با خبرنگار «ایران» در رابطه با راه حل شرکت بورس براى این مشکل گفت: سرمایه گذارانى که سهام شرکت هایشان به تابلوى چهارم منتقل شده و براى آنها خریدارى پیدا نشده است مى توانند با نوشتن درخواست به شرکت بورس این مسأله را اطلاع دهند تا شرکت براى رفع این مشکل با سهامداران عمده براى خرید مذاکره کند.»مدیرعامل شرکت بورس افزود: «تابلوى چهارم با هدف رفع گره هاى معاملاتى ایجاد شد. البته درست است که سهامداران جز نمى توانند تابلوى چهارم را ببینند و خریداران حق فروش دوباره یا به اصطلاح بورس بازى را در این تابلو ندارند. اما این روش به خاطر جلوگیرى از بورس بازى و جلوگیرى از شوک به بازار اتخاذ شده است.»وى افزود: «اگر شرکت هاى حاضر در تابلوى چهارم مشکلات خود را حل کنند به تابلوى اصلى یا فرعى برمى گردند. در غیر این صورت برابر مقررات تصمیم گیرى مى شود.
البته پیشنهاد ما این است که این تابلو براى شرکت هایى که سهامدار جز دارند ادامه داشته باشد ضمن این که براى ادامه فعالیت این تابلو باید راهکارها و شرایط آن به صورت دقیق تبیین و تدوین شود.»
وى در ادامه تأکید کرد: «مادر بورس باید به سمت اطلاعات بهنگام حرکت کنیم و شرکت ها باید ضوابط سازمان را رعایت کنند. بورس هم در تلاش است که با افشاى بموقع اطلاعات ریسک اطلاعات سهامداران را کاهش دهد.رحمانى خاطرنشان کرد: «نگاه ما نسبت به تابلوى چهارم فضایى جهت دادوستد موقت است که در صورت راه اندازى OTC دیگر نیازى به این تابلو وجود ندارد و امیدواریم با نصب نرم افزار جدید این بازار هم ایجاد شود.»همچنین صالح آبادى رئیس سازمان بورس در اظهار نظر جدید خود اعلام کرد: «این ۸۹ شرکت براساس مجوز شوراى بورس تا پایان شهریور فرصت دارند خود را با خواسته هاى سازمان بورس تطبیق دهند و شرایط را بر ورود دوباره به تابلوى فرعى بورس کسب کنند.»
در این بین انتقادات بسیارى به تابلوى چهارم وجود دارد از جمله این که بین تابلوها مهلتى براى حفظ شاخص بعدى بوده و ایجاد آن به ضرر سهامداران جز مقام شده است. ضمن این که شفافیت لازم را ندارد، چرا که اطلاعات شرکت هاى تابلو چهارمى اعلام نمى شوند و...
اما در نهایت مى شود گفت که به طور قطع راه اندازى این تابلو مزایاى مهم براى بازار سرمایه ایران به همراه آورده و توانسته حتى خیلى کم به روان سازى بازار کمک کنند و این ابزار تنبیهى را در اختیار شرکت بورس قرار داده است تا بتواند در موقع لزوم از آن براى مجاب کردن شرکت ها استفاده کند. ضمن این که شرکت هایى که سال هاى متوالى به دلیل مشکلات ساختارى چون صنعت یا عدم تمایل آنها و یا براى استفاده از معافیت هاى مالیاتى و تسهیلات و تبلیغاتى در بورس بودند را از بازار خارج کنند و مانع زیان سایر سهامداران و کاهش بازدهى بورس شود و مشکلاتى از این قبیل باشد
نظرات 3 + ارسال نظر
رضا سه‌شنبه 19 تیر 1386 ساعت 22:59 http://hoof.blogsky.com

سلام دوست عزیزم.خوشحال می شم مثل همیشه که بهم لطف داری بهم ی سر بزنی .من آپم

تلنگر چهارشنبه 20 تیر 1386 ساعت 09:43 http://asadiblog.blogfa.com/

سلام دوست عزیزم
چطورری جیگر؟
گزارش های روزنامه رو میاری میذاری تو وبلاگ؟ تو خجالت نمی کشی؟

سلام موضوع وبلاگم و مگه ندیدی
گفته ها و نگفته ها
پس مطلب های روزنامه جزو گفته ها حساب می شه
پس اشکالی نداره اگر تو هم این کارو بکنی یه ارشیو اینترنتی داری

احسان پنج‌شنبه 21 تیر 1386 ساعت 19:02

تو اگه مریضی این کارا چیه می کنی؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد