گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق
گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

گفته ها و نگفته های امیر آشتیانی

مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق *** گرت مدام میسر شود زهی توفیق

ایران خودرو فعلا در تالار فرعی می ماند

این مطلب و برای گسترش صنعت فرستادم نمی دانم که کار شده یا نه اما من خودم کارش کردم

 

 

 تغییر ساختار بورس و بازار اوراق بهادار ایران که سالها بود دغدغه مسئولان و فعالان اقتصادی به حساب می آمد، بالاخره تا حدودی محقق شد و نتیجه آن تولد  شرکت بورس در آذر سال گذشته بود.

تولد این فرزند اقتصاد آزاد و مدرن مقارن شد  با ابلاغ سیاست های اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری، و این اتفاق خوشایند بار مسولیت این مولود تازه را ،نیامده بسیار سنگین کرد.این دو مساله مهم در کنار واگذاری سهام عدالت به یکباره تب سهامداری را در کشوری که تا پیش از این تنها گروه معدودی از مردم و کارگران در باشگاه سهامداران عضو بودند ،بالا برد.

 اگربه این گروه، سهامداران شرکت مخابرات را که در قالب همان مشترکان قبلی وارد بازی و سهامدار می شوندرا هم اضافه کنیم، متوجه می شویم که تعداد سهامداران در ایران از 5درصد به ارقام قابل قبول تری و حداقل 50درصد یا حتی بیشتر می رسد و به استاندارد کشور های توسعه یافته که بالای 70در صد است، نزدیکتر می شود. تمام این مسائل مسولیت سکان دار این کشتی را سنگین تر می کند اما  تا پیش از این آقای مدیر عامل به صورت شفاف در رابطه با برنامه هایش صحبت نکرده بود  و فقط یکبار در افتتاح نمایشگاه بازار سرمایه بین خبرنگاران  حاضر شده بود واین دومین اظهار نظررسمی آقای مدیرعامل شرکت بورس ،دکتر علی رحمانی است که در رابطه با برنامه ها و عملکردش به طور رسمی روز سه شنبه توضیح داده است..

دکتر علی رحمانی - مدیرعامل شرکت بورس گفت::بعد از بیانات مقام معظم رهبری و گلایه از روند کند اجرای سیاست های اصل 44 ، تصمیم گرفتیم در شرکت فعال تر عمل کنیم و با وزراتخانه ها و شرکت های مادر تخصصی کمیته مشترک تشکیل دادیم ،هم اکنون با وزارتخانه های ارتباطات و فناوری یا مخابرات ، نیرو ، صنایع و امور اقتصادی و دارایی ، کمیته مشترک تشکیل شده است .

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: با اجرای سیاست های کلی اصل 44 آن، انقلاب اقتصادی اتفاق می افتد و به طور حتم تاثیر مستقیمی بر وضعیت اقتصاد و رفاه عمومی مردم خواهد داشت .

البته بخشی  نگری به سیاست های اصل 44 یک مشکل اساسی به حساب می آید این سیاست ها یک مجموعه است که بند الف آزادسازی اقتصادی است و نخستین چیزی است که ابلاغ شده و در یک سری فعالیت هایی را که پیش از این محدود به دولت بوده است به بخش خصوصی اجازه ورود داده است رحمانی افزود :آزادسازی تبعات منفی مانند شکاف اجتماعی یا انحصار هم در پی دارد که برای رفع این تبعات منفی در سیاست های کلی چاره اندیشی شده است و بند ب به نهادسازی حمایتی بر می گردد.

در این بند پیش بینی شده است که اگر بیکاری اتفاق افتاد تعاونی هایی تشکیل شود و بیکاران را به کار گیرد و بحث توزیع ثروت مورد توجه قرار گرفته است .

وی تصریح کرد : در بند «ه» هم به یکی دیگر از عوارض آزادسازی یعنی ا نحصار پرداخته شده و نهاد سازی تتنظیم گری مطرح است و بند ج به بحث خصوصی سازی اختصاص دارد و اگر قرار باشد آن خصوصی سازی اتفاق بیفتد باید به مسائل دیگر هم توجه کنیم .

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار گفت :در الزامات واگذاری تاکید شده است که واگذاری باید بازدهی مناسبی داشته باشد و برای تضمین بازدهی مناسب باید قیمت ها ، بازار محصول و مدیریت اصلاح شود پیش از این سوال که آیا بورس ظرفیت دارد یا خیر باید درباره جذابیت واگذاری ها پرسش شود و این که آیا واگذاری ها منجر به بازدهی مناسب می شود یا خیر باید بگویم اگر بازدهی مناسب حاصل شود سرمایه گذار هم برای آن پیدا می شود.

جای خالی وزارت نفت در کمیته

وی از عدم حضور وزرارت نفت در کمیته مشترک خبر دادو گفت : در وزارت نفت واگذاری 118 شرکت مطرح می شود ولی از دید ما ده شرکت بیشتر ندارد و مخابرات هم 35 شرکت دارد ولی همه را در قالب یک شرکت مادر تخصصی تجدید ساختار کرده و آن را در بورس ارائه خواهد کرد

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران خاطرنشان کرد : در مواد 6 و 7 قانون برنامه هست که شرکت های دولتی نباید به صورت کنونی واگذار شوند بلکه باید ساختار آن ها به گونه ای طراحی شود که سوددهی آن ها تضمین شده باشد و به همین علت به وزارت نیرو توصیه کردیم به جای تبدیل تک تک نیروگاه ها به شرکت ، تجدید ساختار کنند یا نیروگاههای ترکیبی یا منطقه ای ایجاد کنند زیرا اندازه شرکت یکی از بحث هایی است که ریسک را کاهش می دهد.

ارزش بازار را 50درصد افزایش می دهیم

رحمانی در ادامه گفت: با توجه به بحث اصل 44 قانون اساسی باید بازار رشد 50 درصدی داشته باشد که در آخر سال 86 ارزش بازار باید به 60 هزار میلیارد تومان برسد، برای این موارد باید برای واگذاری ها جذابیت ایجاد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان نسبت به محقق شدن رقم 60 هزار میلیارد تومان مطمئن هستید گفت: در مورد افزایش ارزش خیلی امیدوار هستیم؛ زیرا اگر شرکت مخابرات را وارد کنیم 13 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار افزوده خواهد شد. هم‌چنین تنها با شش شرکت می‌توانیم به 20 هزار میلیارد تومان برسیم.

رحمانی ادامه داد: افزایش نقدشوندگی سهام، تنوع بخشی و گسترش بازار از طریق بکارگیری ابزار جدید مالی از دیگر برنامه های شرکت در سال 86 است.: یکی از راه های افزایش نقدینگی کوتاه کردن دوره توقف نماد هاست همچنین در گسترش بازار نیز در راستای تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستیم که با این وجود نگرانی یکسری از سهامدارانی که آشنایی چندانی با بازار ندارند، مرتفع شود. سود این صندوق تضمین شده است.

همچنین باید با و همکاری دولت و بازنگری و بهسازی تالار‌های منطقه‌یی کارایی این تالار ها را افزایش دهیم .و در راستای رسیدن به اهداف خود، تقاضای OTC را از سازمان داده که در مرحله امکان سنجی است.ابن روزها بحث بورس بین‌المللی اوراق بهادار در کیش نیز مطرح شده که آن نیز در مرحله امکان سنجی است با این بورس ارزی یکسری نگرانی در امور سرمایه‌گذاری خارجی که وجود دارد از بین خواهد رفت.

رحمانی افزود: با یک بورس اروپایی صحبت کردیم که دانش فنی بازار را ارتقاء دهیم همچنین در راستای تقویت ظرفیت‌های نظارتی هستیم. برای ارتقای فناوری معاملات هم در نظر داریم سیستم اتوس را عملیاتی کنیم.

داستان  جابجایی قدرت

دکتر علی رحمانی گفت: در یکم دی ماه 85 بخش پذیرش، یکم بهمن ماه تالار‌های منطقه‌یی و در یکم اسفند ماه بخش معاملات از سازمان به شرکت انتقال داده شده، اما دو بخش دیگر باقی مانده که می‌توان به امور اعضا یا بازرسی کارکنان و رسیدگی به تخلفات کارگزاران ناشران و دیگر اعضا اشاره کرد که در نهایت در اواسط خرداد ماه بخش بازرسی را تحویل خواهیم گرفت. وی درباره نحوه تعامل نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار با شرکت بورس توضیح داد : ناظر سازمان در هیات مدیره شرکت حضور دارد و سازمان بر بازار نیز نظارت می کند و در یک بخش می توانند عملیات بازار را مانیتور و پیگیری کنند و برخی قوانین و دستورالعمل هایی که ما تصویب می کنیم باید به تایید سازمان برسد مثل دستورالعمل پذیرش شرکتها که پیشنهاد ما با اصلاحاتی روبرو شد.

همکاری بازار پول و سرمایه

 

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران تاکید کرد : شرکت بورس یک شرکت قانون مند و تحت نظارت است زیرا بحث منافع عمومی مطرح است و با توجه به حساسیت ها ، حیطه های نظارتی شدید است ولی در مجموع با سازمان رابطه خوبی داریم و موضوعات را با توافق و تفاهم پیش می بریم .

وی افزود به یکی از طرح های در دست بررسی ،طرح همکاری بانک‌ها و کارگزاری‌ها است. براساس این طرح کارگزاری ها از طریق شبکه بانکی سفارش گرفته و پست مالی نیز مطرح کرده که در فروش سهام کمک خواهد کرد؛ اما هنوز این طرح در حد بررسی است و با این کار دسترسی عموم مردم به بازار سرمایه تسهیل می شود.

تازه وارد ها می آیند

وی در رابطه با ایران خودرو و علت حضور این شرکت در تابلوی فرعی توضیح داد: هر ساله بر اساس عملکرد شرکت ها در طول سال شمسی کیفیت، شفافیت و انتشار منظم اطلاعات و... شرکت ها را طبقه بندی می کنیم ودر ابتدای سال آنها را در تابلو ها جابجا می کنیم ، امسال هم بر اساس رتبه بندی جدید شرکت ایران خودرو نتوانست امتیازات لازم را برای حضور در تابلوی اصلی را به دست آورد پس به تابلوی فرعی منتقل شد اما ار در سال جاری این مسائل را رعایت کند سال 1387 دوباره به تابلوی اصلی باز خواهد گشت .

رحمانی همچنین گفت سهام شرکت های ایرالکو ، سیمان دشتسان، فولاد خوزستان و مپنا تا پایان نیم سال نخست وارد بورس می شود. دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان و سیمان دشتستان دی ماه سال گذشته در بورس پذیرفته شدند که هم اکنون سهام شرکت فولاد مبارکه عرضه شده و در مورد سهام شرکت سیمان دشتستان نیز پس از جلسه سه‌‏شنبه هفته آینده، تصمیم‌‏گیری خواهد شد.

رحمانی ادامه داد: همچنین هشت تقاضای دیگر از سوی بانک ملت، الحاوی، ترانسپورت پارس، شرکت مخابرات ایران با دو هزار و 286 میلیارد ریال سرمایه، حمل و نقل دریایی آبادان و حمل و نقل بین‌‏المللی خلیج فارس به شرکت بورس ارایه شده که تقاضاهای آنها در دست بررسی است . البته موسسه مالی اعتباری بنیاد هم که قبلاً در بورس پذیرفته شده بود اما سهامی عرضه نکرد دوباره در دست بررسی قرار دارد .بورس اوراق بهادار تهران نیز از بانک پاسارگاد دعوت کرده است تا در این حوزه فعالیت خود را آغاز کند که این موضوع پس از برگزاری مجمع این بانک انجام می شود

رحمانی در رابطه باکارمزدی که عاید شرکت خواهد شد،  توضیح داد: باید نسبت فعالیت ارزش معاملات را افزایش دهیم: چون شرکت سهامدار دارد،  و از این طریق کسب سود می کنیم بنابراین در نظر داریم نسبت فعالیت ارزش معاملات را 20 درصد افزایش دهیم.اما نرخ از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین می‌شود که در سال قبل مقرر شده بود که 4/1 دهم درصد ارزش معاملات به عنوان کارمزد بگیریم اما برنامه‌ای که وجود دارد و اواخر خرداد ماه اجرا می‌شود از معاملات مردم یک دهم درصد سهم سازمان بورس که 60 درصد از فروشنده و 40 درصد از خریدار گرفته شده و سهم شرکت بورس 4/1 دهم درصد یعنی چهار هزارم بیشتر از رقم سازمان است چهار دهم درصد کارمزد کارگزاران است مقرر شده 5/2 میلیارد تومان از خدماتی که ارائه می‌کنیم درآمد داشته باشیم.

آیینه عملکرد

رحمانی ارزش جاری بازار تا 20 اردیبهشت ماه 86 را 38 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این ارزش در 22 آبان ماه 85، 33 هزار میلیارد تومان بوده است که این ارقام نشان می‌دهد 17 درصد ارزش بازار نسبت به روز مشابه سال قبل افزایش داشته، همچنین شاخص کل در 23 اردیبهشت ماه 86، 9 هزار و 528 واحد و در مدت مشابه سال قبل 9 هزار و 504 واحد را نشان می‌دهد که تنها دو دهم درصد تغییر داشته است.

مدیرعامل شرکت بورس در ادامه گفت: حجم معاملات از ابتدای سال 86 تا 22 اردیبهشت ماه سال 86 پنج میلیارد سهم و ارزش سهام معامله شده 769 میلیارد تومان بوده است و از این رقم 363 میلیارد تومان سهام عدالت بوده است. هم‌چنین امسال 298 میلیارد تومان معاملات خرد و 106 میلیارد تومان معاملات بلوک و عمده داشتیم، اما در دوره قبل یک میلیارد و 454 میلیون سهم بود که ارزش سهامی‌ که معامله شده 499 میلیارد تومان است و دلیل رشد آن را می‌توان عرضه سهام عدالت دانست.

رحمانی با اشاره به این که دولتی‌ها امسال 419 میلیارد تومان سهم عرضه کرده که 55 میلیارد تومان مربوط به بازار و 9/363 میلیارد تومان مربوط به سهام عدالت بوده است، تصریح کرد:‌از ابتدای سال با احتساب بازگشایی 9 نماد در روز سه‌شنبه، 147 نماد بازگشایی شده و از ابتدای سال نیز 130 نماد متوقف شده است که این توقف به دلیل برگزاری مجمع و ارائه بودجه است که مجبور هستیم نماد یکسری از شرکت‌ها را متوقف کنیم. وکل واگذاری سهام عدالت در سال 85 و 86 را 82 میلیارد تومان بوده است و این مقدار سهام از طریق بورس به کارگزاری سهام عدالت انتقال یافته است.

وی با بیان این مطلب که در بخش اعضا 90 کارگزار فعال هستند، ادامه داد: غیر از تالار سعدی و حافظ 22 تالار در استان ها داریم که در مجموع 24 تالار داشته و دو تالار استانی متعلق به بخش خصوصی داریم. هم اکنون 368 ایستگاه معاملاتی داریم که در هفته قبل یکسری کارگزاری ها این ایستگاه را به دلیل کاهش هزینه متوقف کرده‌اند.

توصیه آخر

 

دکتر رحمانی در مورد وضعیت شرکت ها حاضر در تایلوی چهارم اظهار داشت : طبق آخرین

بررسی ها ، 69 شرکت از زمان ورود به این تابلوهیچ معامله ای  نداشتند و از تابلوی چهارم اخراج خواهند شد: هم اکنون منتظر تمدید فرصت زمانی شورای عالی بورس برای شرکت های حاضر در تابلوی چهارم هستیم تا برخی از شرکت ها زمان لازم را برای ورود به تالار فرعی داشته باشند.

وی با اشاره به این که از مدیران مالی می‌خواهیم که همه سود را تقسیم نکنند، گفت: چون سودها درست نبوده و خطا دارد؛ بنابراین از مدیران می‌خواهیم که همه سود را تقسیم نکنند، ما در حال حاضر حفظ سرمایه نمی‌کنیم برگشت سرمایه است که ایجاد مشکل می‌کند.

وی درباره سرنوشت مکان شرکت بورس اوراق بهادار که با سرمایه 15 میلیارد تومانی فعالیت می کند تصریح کرد : به علت نوسان قیمت ساختمان و نیافتن محل مناسب این موضوع به تعویق افتاد ولی امیدواریم تا پایان خرداد ساختمان خوبی به عنوان ساختمان شرکت انتخاب و خریداری شود .

 

نظرات 1 + ارسال نظر
آق بابا جمعه 4 خرداد 1386 ساعت 00:15

طبق خواستت من هم سر زدم ... انیمیشنی فکر کنید!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد